Školski list

— 18 —

Немачкој, ал особито у Угарској почеше се на све стране заводи за чување мале деце подизати. Немци назваше оваки завод „ШетктсЈегБешаћгапзСакеп ;« Мађари их зову: „Клзскс^буб јтеге!;" а у новије доба »оуос1а.« Ми би оваке заводе, но мом мнењу, назвати могли „ Дечија хранилишта." Још пре 1848. гхостојала је школа за припремање дечијих хранитеља и хранитељака у Толни, и настојавало се путем удруживања иа све стране у Угарској да се дечија хранилишта оснивају. Међу овима у дољњој Угарској највећма је на гласу било сегединско хранилиште. У овим хранилиштима деца су се бавила ио вас дан под надзором хранитеља или хранитељке сиграјући се, певајући лепе песмице, користно се забављајући и радећи, слушајући лепе приповедке, разговарајући се напамет о животињама и другим предметима из околине, које посматраху или у ствари самој или на сликама. У хранилиштима навикавала су се деца реду, чистоти, пристојности, благоме обичају и међусобној слози и услужности: У неким заводима учила су деца наиамет молитвице, познавање бројева од 1 — 10, а у некима су учила и писмена иознавати, и по песку шарати и гшсати. У свима пак заводима од ове врсте деца су била брижљиво чувана од сваке повреде и онасности и вештбала су се у говору на језику матерњем, относно на језику већине малих питомаца. У нашим србским местима Немци и Мађари оснивали су досада такве заводе, у које су по гдешто ишла и наша србска деца, али се нису у њима васнитавала у србском духу, нити су се учила србском говору, него су учила по околностима немачки или мађарскп. С тога оваки туђи заводи нису могла бити од праве користи по нашу србску децу. Међутим док су се малодечија хранилишта на све стране по Европи оснивала, па и у нашој отачбини одомаћила, започне славни немачки педагог Фридрих Фребел оснивати забавишта (види у бр. 6. Школскога Листа 1882. први чланак под насловом : »Фридрих Фребел.«) Право забавиште, или као што га Немци називају »Дечији врт« (»Ктс1ег^аг1еп») јеваснитни завод за децу од навршене треће до навршене шесте године. У том се заводу деца сваки дан по неколико само часова пре и после подне (од 9 — 12 и од 2 — 4) баве и под управом и вођењем веште забавиље пријатно забављајући се и сиграјући се, телесно се и душевно развијају;