Školski list

— 70 —

Сцилу и Харибду могао срећно да извуче, тај би се онда могао с иравом назвати добар учитељ. — Најзад све то треба да те увери да бити учитељ, образовати дете за разумнаи иоштена човека, од грубе материје створити „алемкамен" — да је то леп, узвишен али, као што си се већ осведочио, и тежак задатак. Твоје ми писмо још и то казује, да се ти жестиш што не можеш од себе „напречац" да створиш изврсна учитеља. Ја те без да ти ласкам морам јавно похвалити, што тежиш за својим усавршавањем; само те молим као свога друга да избијеш из твоје главе ту „Фиксу идеју" да се то даде постићи док удариш дланом о длан. Треба томе дуг низ година : Ево Фала Богу већ више година учитељујем, радо се разабирам за узор учитеље желео би видети њихов рад у школи и чути њихове мисли о школи; па поред свију наших добрих учитеља, којих Фала Богу има доста на броју — не могох никако да нађем изврсног учитеља! Ја не могу себи да пожелим већу славу, него кад би могао постати изврсним учитељем. Немој мислити да врло мало желим; .ја желим велику реткост, ја желим славу, која се не добија ни за новце, ни из љубави нити од људи, она је само нлод големога труда и челичне воље зачињена дугом низом година. Ја би радо отишао ма куда далеко, само кад би знао да ћу тамо моћи наћи изврсну школу, у којој би се науживао слушајући и гледајући, како у такој школи дела изврстан учи.тељ. Волео би видети, шта ради међу својим ученицима такав један вештак — учитељ ! Водео би чути и видети како он обрађује поједине предмете својим ученицима! Истина. да данас за сваки предмет има потанко нанисаних упутстава, али је то ипак мртво слово, — а ја би живу слику ! Ако је неко читао какву срнску трагедију, то се је науживао док ју је читао, на ипак није с тим задовољан, он би да то што је читао види, како израђује вештак на позорници Ваљано учитељевање мал ако није и од овога још теже. Представите себи нпр. једну шесторазредну школу. У таковој је школи силесија деце, и ја би у њој волео видети изврсна учитеља како раснолаже својом снагом; како изналази „златну средину", једном речју: како води ову замршену машину не само без погрешке и запињања него изврстно, величанствено, вештачки! То би ја мој млади колего желео видити. Тек у такој школи могла би се видети права снособност и право знање. Веруј ми, да управљање једном регементом војника играчка је према ваљаном управљању у школи. Све ово навео сам ти с тога, да ти покажем шта то значи бити и зврстан учитељ. То се постизава само великим наиорима и трудом и неограниченом оданошћу према своме звању; па ипак врло ће нас мало бити, који ће се моћи назвати изврсним учитељем. Није, друже, одма изврстан онај учитељ, који пише расноврсне педагошке расправе или школске к њиге, но томе га несмеш оцењивати какав јеучитељ; мораш муушколу З авирити, слушати га како ради и тек по томе — ако се у томе разумеш можеш га оценити. А сад ћу да пређем на твоју сувишну ревност, за коју сам ти