Školski list

— 22 -

лазе, уиотребљује при настави као осаову за набављање реалних знања и за поуку о чувању здравља ; в) да оне красне песмице што су у читанкама, задаје деци за вештбање у лепом читању, за учење на памет, декламовање и певање, те тим да поради око принитомљавања срдца и облагорођења душе дечије. Уз то бољим ученицима нека задаје за читање п декламовање најодабраније народне песме, особито оне косовске, избегавајући изразе и песме, што се неслажу са моралношћу, њежношћу и са питомпм нравима; и г) напоследку да загонетке, што су у читанкама уиотребљује за вештбање у погађању, изоштравајући тим разум својих ученика. Тако може читанка уз живо слово и заузимање ваљаног и вештог учитеља, послужити за средиште умног моралног и естетичног васиитања и образовања, и учинити, да излишним постане употребљавање других ручних књига у народној школи нашој. (Свршиће се )

0 ДШЈШ ВАСПШМ. (Говорио у срб. учитељској школи Сомборској на Светога Саву 1885. Младен Борђошки свештенак ") Држим да нема Србина, који незна житије Св Саве, и оно се овде на овом месту већ више пута говорило, с тога ћу свој поглед само на једну црту из његовог живота бацити. Он је оставио сјајне краљевске дворе свога оца, презрео је сујету богатства и господства и отишао је у манастир, да у посту и молитви жпви. Због својих заслуга, које је тамо стекао, постављен је за првог Архиепископа српског; но св. Сава није сео на архиепископску столицу да се на њој одмара, него да се за бољак свога народа стара. Он је подизао српске народне школе и тим је положио темељ сриској просвети Због тога је њега благодарнп народ изабрао за покровитеља српских народних школа „Учи дете према путу којим ће ићи, па неће одступити од њега и када остари" (прич. 22., 6). То }е изрека премудрога Соломона. Изображење дечијег ума и срца зацело је најглавнија али и најтежа задаћа и дужност родитељска. Ми добро знамо, да може наша будућа срећа од првог утиска на чувство наше зависити, да обичаји и предрасуде јаку моћ над нама имају; и