Školski list

— 66 —

и др., ни зими први час с јутра и последњи по подне. Још се иште : да се неда деци ни код куће таки рад, који мори очи као што су цредпоменути радови, ни у тамној соби, ни седећи, ни ходајући на сунчаном месту, особпто испод дрвета где трепће лист и сен, или дрхће књига у руци као возајући се на коли, а још горе је то радити у сумраку или при слабом осветлењу. Даље се шнте: да су у школским књигама слова покрупнија: најмање 175 мм висока и 025 мм. дебела, а врсге у књизи да нису дуже од 10 цм. и да пемају више од по 60 писмена; и иште ее, да су слична писмепа тако направљена, особито у танким потезима, да се јасно разазнају н ир.: п и н, с и е, па то и на дуварским таблама и мапама. Поглавито се иште, да је писаћи материјал удесан: за то, да се обичне црне камепите и плехане таблице избаце из школе, јер уде виду, и на место њих да се узму нове беле таблице, или да се уче цеца одмах с почетка писати на артији плајвазом новим машинским, којем не треба резања. Исто тако да се избаце из школе све оне артије за иисање цртање, рачун, које имају бојадисане плаве ил црвене тачке и особито унакрсне линије, аи и цриих лииија да је што мање; а артија да је чисто бела ил тек да се опажа да је жућкаста, и никако да се не сијају ни артије, ни таблице, ни табле да неби бацале нрисена; мастило да је црно, а ни пошто црвено, и нера да су витка ; па артија да стоји косо, и писање да је нокрупније, и што су деца млађа или слабија вида, та да седе на виднијем месту, Уз то да се строго пази на децу, да ни у школи ни код куће не седе погнуто при писању, цртању, везу и т. д., него да седе сасвим управо, да су им при седењу леђа до горе наслоњена тако, као да би јастуком била углављена; књига или артија да стоји за целу дужину руке даље од очију, а на полици 45° косине, и полица та да је 3—4 цм. виша од лакта при спуштенима уза се рукама; обе руке да су наслоњене на ту полицу до близу лаката, и лева да држи књигу, ал не оно, што се чита ил преписује; табани да су целом дужи наслоњени на даску табаницу; а предњи руб седала, било клуне ил столице, да за 4—5 цм. подплази под горњу полицу. Само тако се може сасвим усправо седити. Ради усправог седења треба да има свака школа неколико справица, које држе децу при нисању усправо, да ее не могу сагнути. На 50—60 деце доста је 5—6 справица а ове су јеФтине. Најпосле се иште: да се при сваком том раду, писању, цртању, везу и т. д. и код куће као и у школи на часке одмара; и да је што мање тих радова, где се мора на близу гледати, и да их је особито код најмлађе деценајмање; и да се што чешће вежбају очи у гледању надалеко; и да се и у свему осталом чува здравље што боље може, а очи да се тако негују, да би могле и у незгодним околностима што више рада издржати.