Školski list
за II. разред основне школе, то је слаб разлог у овом случају; јер ваљда ни он неће аабрањивати деци, ни пре шесте године, а камоли од шесте године па даље, да иосматрају и упознају своју кућу, и њену околину, и своје место и његову околину; — а биће ваљда и мало разликв између упозпавања тога пре школе и онога у школи; и г. Н. неће ваљда посумњати у моје знање бар у том погледу. На стр. 72. ја кажем, да се детету „г/ шестој години могу лако показата иеке по.јаве светлости, звука и топлоте"; — а г. Н. је изоставио реч „неке", па пошто је изређао и друге неке појаве, завршује : „Овамо, онамо, на цела физика" ! Па ипак, ни овамо, ни онамо, пије цела ч>изика, него су само неке иојаве, које дете уиознаје и само „а без нарочитог учења" (стр. 71.) На стр. 73. ја сам напоменуо, да деца могу иосматрати аромене „на неком чврстом телу", кад се метне у воду или на ватру, и да се могу иоказати неки метали (као хемијски елементи), као и то, „како се ирави (а не „постаје") сапун, како се иече ракија (дакле да се то гледа), како се добија пиво и вано (сирће, шећер итд.";) па онда сам казао ово: „Но, ако се за првих шест или седам година детињег живота и не пређе све, што је овде поменуто, нека се родитељи бар толико иостарају, да дете навикну, да све што се јавља његовим чулима (виду, слуху итд.) што тач■ није иосматрају". — А г. Н. и ту нешто пита, и чуди се, — јер је и овде заменио речи „на неком чврстом телу" речима „на телима", те је узео све генерално, изоставио је реченицу, која говори о металима, и зоставио је то, да се ни до краја седме године 'не мора прећи све оно, што сам ја навео само као иример (јер ваљда ће ми и г. Н. допустити, да нисам мислио, да се баш свуда и неизоставно мора аоказати, како се добајају н. пр. ниво и шећер; те баш речи итд. којима се он чуди, доказују, да се ту наводе примери.) Код познавања облика и мера, ја говорим, "како се деца радо играју и забављају дрвцима већ од друге па до нете године, и да је така забава корисна (стр. 77.); даље, „кад дете буде вебе (у петој или шестој години)", да се може упутити, да иосматра делове тих дрваца, а да тачније просматрање тога бива „у основној школи " (стр. 78); после, да се „од шесте годиг^е иочевши и може детету иоказати, како се метром мере ствари (стр. 79.), како се при том очи вежбају, и како дете „да и своје кораке мсри" ; и најпосле, „да му се може показати х /г и V* метра „до основне школе"; а одмах за тим завршио сам овако : „После тога неће бити тешко показати и меру за иовршину и садржину (квадратом и кубни метар). Ако дете то и не схвати довољно ире основне школе, накнадиће лако у гиколи " (стр. 80.). — А г. Н. узима и представља све то као саму геометрију, и чуди се, како ја „препоручујем" мерење „чак и кубним метром" — ваљада пре шесте године! — Поред тога замера, „што се траже и разломи,и", — као да деца пре 7. или 8. године нису никад видела, како се јабука расече на две половине, и како се свака половина опет преполови ; и као да ја захтевам, да се овде даје појам о разломцима онако као у школи !