Školski list

— 119 —

уведен и у овостране сриске школе. И до данас је изишао у много издања, поправљан, измењиван и дотериван. Па и ово носледње издање од 1887. године биће да је у главном задржало његов костур, само су на њ' према потреби додавани или нреиначени, или са свим нова делови. После натписног листа долазе у овоме издању прво слике, којих код самогласних писмена има само по једна, а код сугласних писмена има само по једна, а код сугласних по две, код ових последњих с леве стране онакве које се почињу ^отичним гласом, а с десне оне, која се свршује тим истим гласом, којег ће се писме учити. С леве стране поред слика налазе се штампана, а с десне рукописна писмена. Слике су већином све врло добре ; само баш тамо, где је у језпку нашем сиромаштво таквих чистих српских речи, које би означавале конкретне појмове згодне за сликање, а које би се почињале или свршавале са нека два или три гласа, ређа у нашем језику — по што таквих појмова конкретних нема, морале се узети стране речи, које се из туђих једика увукле у наш народ. Тако н. пр. ашов, фењер, муф и џамија А има и неколико слика, које нису познате у свима крајевима; н. пр. жир, гусле, смуђ (за којег тек онда знају деца кад им учитељ каже, иначе обично рекну да је „ риба ") Но слика гусала ипак треба да је ту, јер се учитељу да је прилика, да проговори коју о њима, што свакако није непотребно, пошто су оне веома важне по наш народ. За штампана писмена уз слике имам да приметим, да нису добра, јер ни на једноме нема оних малих положених нотезова, који се налазе двле и горе код добрих нисмена. Уз то г и т немају ни спуштених потезова, а ови недостаци узроче то, да учитељ не сме одмах по учењу и показивању штампаних писмена на табли и штици да уједно покаже и та писмена у буквару, јер би се врло лако могло догодити, да ова разлика само забуну направи међу ученицима. Може се слободно казати, да су сва ова штампана нисмена у опће са свим примитивна, и одмах код првог будућег издања треба да се бољима замене. Не знам за што су уз слике штамнана писмена е, а и б велика, кад су с десне стране слика сва у рукописна писмена мала. Па и ово треба исправити. Иза слика на 10 стр. налази се прво девет тачака, даље нацртана рука како треба држати перо нри писању, и за тим у пет повука различити потезови, намењени ради предвеџбања у писању. На 11. страни се ван потезова у три повуке налазе горе нацртана два дечака за столом, од којих онај с леве стране са свим рћаво седи и погрешао држи неро, дочим овај с десне и седи и иише по правилу. Ово, а тако исто и она рука на 10. стр. је добро донесена, да ученици могу и очигледно видети како ваља седити и држати перо нри цисању, а како не ваља. За тим се на 12. стр. почињу, а на 18. свршују писана писмена,