Školski list
онда расељавао, задуживао и сиромашио, чему је само једаа, али зла последица — морално опадање Сваког правог родољуба обузима туга, кад погледа по народу, па види, како му је слабо интелектуална снага развијена. Никакву спасоносну мисао не прихваћа, а о рацијоналном газдинству ни да чује, јер није кадар : све то да схвати као нешто добро и спасоносно, пошто не чита, а само се овим путем човек богати знањем. Читати их не зна грдна већина, а и они, који нешто знају, кроз дуже време забораве, јер се у томе не вежбају, а многи — и који знају читати, не могу нрочитано да схвате. Од школе до човечјег живота велик је одсек времена, у ком се даде све заборавити. За то ни књиге — писапе „за народ," које издаје „Матица српска" и које су иначе изврсног садржаја — не могу да одгнворе својој задаћи, јер их народ не чита. Те књиге чита интелигенција наша, а овој су те књиге тек у другом реду намењене. Наш народ не зна, да се те књиге пишу једино ради његове среће и напретка. Свему томе крај могла би учинити највише повторна школа. Она треба да прими омладину из основпе школе у своје крило и ту је приправи и оспособи за живот, дајући што више темељног и нотребног знања, а особито да их принрави, да омиле књигу, ^а је свагда, кад год то време допусти, читају и тиме себе у својој струци дотерују, а још више душевно материјално подижу. Ја само у томе гледам спас нашем народу, а све друго — само за себе — не вреди много. Наш народ не могу подићи ни беседе, ни села, пи предавања, ни свештеник — колико књига, коју он у кругу своје породице читао и о томе заједнички премишљао и пресуђивао буде. По томе повторна школа треба да има за своју праву цељ, да у ученике унесе што више љубави према књизи, а то ће се постићи давањем одабраних књига за читање. Кад ученици повторне школе оволе књигу, то ће они — и кад једном изиђу из школе — као људи и старешине тежити за књигом и жртво вати много на њу. Само тако не ће писане ,,књиге за народ" лежати гомилама код накладника, него ће се раширити по народу — коме су управо и намењене — да своју задаћу врше. Али није довољно то, да се зна читати, него поред читања иде упоредо и разумевање. Осведочио сам се на многима, да су били добри читачи, а нису били у стању да ми кажу : шта су