Školski list
59 —
тање : кад да се може започети у народним школама. Поред елавенеког језика, који је исто тако тежак као и мађарски, у I. разреду ништа, па и ако што, оно само усмено; у II. разреду славенски оним током као и српски; мађарски тек у трећем разреду, а дотле само усмено. —Говори, да би ваљало и одредити број часова за сваки предмет. Набраја постојеће планове од 1872., од 1878., после о учењумађ. језика од 1888., осим ових званичних још и план, што је темишварска епархијска учитељска скупштина 1879, сачинила, даље: да су своје мњење еентомашки учитељи, паланачки и врбашки послали. Последња два стоје, вели, моме мишљењу најближе, оетали су непотпуни и без логичне везе. — Градиво није опредељено према броју деце, као што није удешавано ни према околностима! Сравњује хрватски наставни план, који је баш по тим начелима изведен, на којима би ваљало, да се стоји при грађењу паставног плана. — Долазим, вели, са позитивним предлогом, да би ваљало, да Шк. Савет сазове анкетну комисију, комбиновану из различитих учитељских одношаја према броју разреда итд, и из учитеља са вежбаоница и тај одбор да се састане у месту гл. шк. ре®ерента о народном трошку и дотле да раде, док га не ураде, па онда да поднесу Шк. Савету на одобрење. — Моли, да се ово уважи (живео!). М. Косовац. КонФеренција је закључила, да се прво изнесе на скупштину о наставном плану. Као што видим, у начелном правцу сш смо се сложили и да је брат Јова начелно говорио, а не специјално, ја се не бих дигао, но, пошто се он више о појединостима бавио, оно му морам учинити приговора. Ми не смемо узети у обзир, што сила налаже, него што наука прописује. Повесница наставних планова о многоме нас учи, али се за сад само ограничимо на наш наставни план и испитајмо узрок: због чега су они поетали, а и због чега су временом и престали? Пропали су због нерационалног грађења према цељи. Цељ плана је: цељ школе. Цељ је свестрани развитак човеков. Да се запитамо, које су то стране и која су средства ? Далеко би нас одвело, кад би ма у главним цртама ово обележили. У кратко — стране су: Физична и интелектуална страна. За Физичну страну су гимнастика и наука о неговању и о чувању здравља. За интелектуалну: науке. Уз то нам долази још и трећа страна, морална страна, која се на првом месту извађа религијом и вештинама, па према томе све ово за средство удесити. — Ја, господо и браћо, држим, да нам ваља строго стајати на становишту, које наука прописује, а све оно друго, где сила влада, у то се не мешати, јер ће то и онако само по себи доћи. Књиге и учила стоје у тесној свези са наставним планом и — тако рећи — не би ни смели одељивати ово двоје. — Чуди се, да није највиша власт дозволила, да се овде поведе реч и о образованости учитеља, а то је за нас једно од најглавнијих животних питања. С тога предлаже. да се одавде начелно обележи становиште о наставном плану и представком поднесе Шк. Савету и то на основу како треба и како наука прописује, а што се језика тиче, о том да се ништа и не спомиње, јер ће то и онако само по себи доћи. — У осталом прима предлог Благојевићев (живео!). Љ. ЛотиЛ. У главном слаже се са Благојевићем, али, вели, у његовом