Školski list
још за коју годину, неће бити општине која неби нову школу имала. Одредбама високе владе, а заузимањем подчињених јој области нове школске зграде се сваки дан подижу. Пре него што би сама градња одпочела, дужна је свака општина нацрт (план) будуће школ. зграде предпостављеној власти на увид и потврду поднети. — Ко ове планове прегледа и потврђује то незнам, — доста, да је врло мало новосаграђених школа које би у подпуном смислу т. ј. по пропису школској згради одговарале; — но их је већина које по својој унутрашњости и спољашности више на спахинске магацине наличе, а у многим ни вентилације неима, а што је још црње и горе у некојим светлост у школску собу с десне стране деци долази. Не могу рећи да је у свима, али поуздано тврдим да је у већини новосаграђених школа у Срему, иод једним кровом и заходи (проходи), тако рећи одма крај врата школске собе су смештени. У градовима, где тога простор не допушта, да заходи нешто даље од саме зграде стоје, то је оправдано; али и тамо би се морала вода у заходе спровести, која би вавјек одилазила те смрад и развијање шкодљивих гљивица спречавала; дочим у селима, где простора задоста има, сврху овога не појмим! За здравље своје деце брину се код куће родитељи, те само здрава деца за школу су способна; дочим у школи води о том бригу учитељ, да му деца и надаље здрава буду, и то непосредно, упућујући их на уредан и здрав живот; јер знамо; да само са здравом децом напредка бити може. Сеоска су деца у здравој природи одрасла и њој се навикла, зато је и школа дужна ово подупирати; јер нису деца ни од пре научена да им заходи под носом буду, а држим да би и мање болести по школама било као и то, да није нужно тражити длаку у јајету и испитивати одкуда. у новије доба кратковидост код младежи долази, — јер у школама, где светлост са десне стране деци долази; где школска табла нема места на предњем зиду, већ на страни стоји, на коју деца постранце гледају; где не има вентилација; где заходи у школу вире; па још где је малено школско двориште где се 200—800 деце приликом одмора гуше и ирах гутају, — онда је јасно да треба ваљане школе градити, а писање на миру оставити; јер колико год косо, исто тако и усправно писмо својих добрих и рђавих страна има. Не треба да су школска деца болесна, но само гадним