Školski list

— 73 —

смрадом и поквареним иаздухом окружена, што прво главобољу проузрокује, за сваки рад у школи постају несиособна; зато би сваку и најмању ситницу што би по здравље деце, одчосно школски напредак убитачно било, одклонити требало. 2. Науиа верв. Задатак нар. школе је, да образује омладину, да јој покаже пут леиом и иогитеном будућем друштвеном животу. Ноштен је живот најлепша врлина свакому човеку; па зато је то и задатак нар. школе, да спрема младеж за добар и поштен односно за моралан живот. На образовање моралног карактера поред свих наставних предмета највећи уплив има наука вере. У кр. Хрв. и Славонији као за све иредмете тако и за науку вере је издата прописана „научна основа"; но само што ова на артији стоји, дочим се у школама врло мало или баш никако не предаје. Г. г. школ. надзорници и не питају за науку вере, као да овај предмет и не постоји, — дочим сувише пелику пажњу обраћају на учење „роз^оушсаћ" (поштарски писмени састави), е ће сва школ. младеж бити поштари или ће у будућем животу само са поштама посла имати. Нерадо се у опште дотичем нар. учитељства и његових дужности, јер сам уверен; да сваки појми важност свога позива; али што се тиче општег народног добра и напредка, ту морам и преко воље пребацити, да се наука вере у нашим школама сасвим запустила. Не треба се обазирати на то, што г. г. надзорници науку вере не испитују — већ тим треба још више на овој науци да радите јер ће помоћу ње и. у другим предметима успех напреднији бити. Није нар. школа позвата да само научи децу читати, нисати, рачуиати; да од њих створи велике природњаке и Философе и да својим разумом траже само оно што је за њи добро и пробитачно, — већ да раде за оашге добро; за добро свију људи и у тим врлинама да је сваки сталап и постојан и онда, када никакове користи за себе не види и нема. Јап МШ вели: 1)ав8 с1а8 61иск с1е8 1пс1тс1ишп8 ипс! с1ав 61иск зетег 1Јт§ећип$, (Јаб 21е1 с1ег Еггјећип^ веј. 8с1ги12 и РгозсШаттег још додају на ово: Г)а8 1пс1тс1иит ^о11 8ет 01иск шсМ ћ1о83 1т 61иск зејпег Ит§ећип§, 80мс1егп јт СЛиск с!ег §ап/.еи МепбсћћеИ, 8е1п еј^епеб 61иск висћеп иис1 6п(1еп.