Školski list
— 99 —
школској учионици. Ту по 40 и 50, а по некад и В0 и 80 деце дише, избацујући евакога тренутка у учионичин ваздух велику количину угљене киселине, а умањујући кисеоник. На тај начин бива школски ваздух све неудеснији за асивот, А науком је доказано, да деца не луче дисањем скоро ни мало мање угљене киселине но одрасли, а то с тога, што чешће дишу од одраслих. Ова многа угљена киселина у учиоиици бива демоном школ- / . ским, који не само што поткопава и руши телесно здравље како ђачко тако и наставниково, него врло штетно утиче и на душевни рад и на душевно расположење. А борба против овога школског демона сразмерно је врло проста. Она се састојн само у честом и правилном проветравању. Али, на жалост, још и на крају просвећенога XIX. века има доста људи, па и самих наставника, који се нису уопште наликли на нроветравање. Такви наставници онда упропашћују и убијају и себе и своје ђаке тиме, што учионицу ироветравају ретко и недовољно, или је ие ироветравају никако цело ггре подне, па онда опет цело после подне. Када се иаставник не брине, да му се учионица често и правилно проветрава, те у њој не буде увек чиста ваздуха са довољно кисеоника. ту буду ђаци бледи, слабуњави, као испијени, млитави и неокретни. Многи стану патити од тешкога сваривања хране, а често побољевају и од других болести. Тп ђаци, даље, постану и духовно троми, те нпти схватају добро наставу, нити је памте као што ваља, нити су у стању да дуже издрже јаче умно напрезање. II учитељ и ђаци буду суморни и раздражљиви. Настава иде уопште тешко и праћена је неуспехом. Учитељ брзо орони здрављем и изгуби духовну еластичност и вољу за рад. — Свему Је томе узрок, што је у школском ваздуху мало животворног кисеоника а много угљене киселине која умртвљује и тело и дух. Напротив, када се наставник брине о томе, да му се учионица често и правилно проветрава, те у њој буде увек чиста ваздуха са довољно кисеоника, ту ђаци буду обично румени, чили и весели, хитри и окретни. Желудац им ради правилно и много се ређе побољевају. Ту ђаци, даље, буду и духовно живахнији, те и наставу схватају добро, и памте ј 'е као што ваља, и у стању су да за дуже издрже јаче умно напрезање. И наставник и ђаци буду ведри и расположени. Настава иде у опште лако и праћена је успехом. Учитељ задржава до у старост здравље и свежину и мили му