Školski list
— 100 —
се рад. — Свему је овоме узрок, што му је у школском ваздуху увек мало угљене киселине, која умртвљује и тело и дух, а довољно животворног кисеоника, који даје живост и• свежину. Тако је у школама које се ретко проветравају и које се често проветравају. Правила о проветраваљу ова су што иду. Учионицу треба проветравати како пре и после школс, тако увек и између часова. И шго јб учионица мања и снижа, што је вигае ђака у љој, и што се прозори и врата боље притварају, све то треба проветравати чептће и дуже, а о ветровитим нешто ређе и за краће време. И зими и лети мора се проветравати, јер се увек квари ваздух дисањем. За време проветравања не треба ђаци да буду у учионици. Ако је удесво време нек изиђу у двориште и врт, ако је рђаво нека се склоне од промаје ма где у школској згради. Кад су у учионици намештени нарочити проветрачи (вентилатори), треба учитељ да води бригу о томе, да они увек и раде, и то за време наставе. Но п те се учионице морају за време одморака између часова проветравати и на други начин. Проветравање између часова и пре н после школе врши се кроз прата и прозоре. У тој цел.и треба тако отворити прозоре п врата на учионици, да кроз целу учионицу пробије ваздушна струја, а нарочито изнад ученичких места. Да би се извршило потпуно проветравање треба и на ходнику отвирити прозоре, те да ваздушна струја добије слободан пролаз. Кад се отворе само прозори или само врата, онда је веома непотпуно проветравање, па често и посве ништавно. Пошто се у горњим слојевима ваздушним находи највише угљене киселине, коју је горе однео топао ваздух и топла водена пара, потребно је да се чешће отварају и горњи прозори, а не само доњи. 0 ветровиту времену врло се згодно проветрава учионица, кад се отворе доњи спољашњи прозори а горњи унутрашњи, јер тада ваздушна струја изнесе из учионице не само најпоквареније горње слојеве ваздушне, већ очисти лепо и доње. Отварање и затварање прозора и врата треба да врши школски послужитељ, а кад су одраслији ђаци и редар. Редара треба упутити да, пошто изиђу сви ђаци из учионице, најпре затвори врата, затим да обуче своју горњу хаљину и да стави капу на главу, потом да отвори прозоре, па онда да отвори и врата и да изиђе из учионице и сам. При затварању прозора, нека најпре за-