Školski list

— 140 —

Данска 0'54, Финска 1'62, Швајцарска 210, Холандска 6*50, Енглеска 7'00, Француска 7"40, Белгија 14*80, Аустрија 15*40, Ирска 19*40, Угарска 31*50, Италија 40*30, Португалија 62*60, Шпањолска 62*66, Русија 70*80, Србија 79*31, Румунија 79*60°/о. Из свега се види, да народ у Америци напредује не само у радиности него и у науци. И не ће још дуго трајати, па ће Американци и у наукама обићи Европљане, Из „Шр*. Јарја". Чаковци, 5. (17.) октобра 1898. Јесенска главна скупштина учитељског друштва вуковарског и винковачког котара, држана је у Вуковару дне 24. сеит. (6. октобра), 1898. под председавањем погл. госп. Глише Војновића друштвенога председника. Читаоцима ће бити познато, да је још од г. 1891. установљено учитељско друштво у Вуковару, коме је главна задаћа ширити опћу и стручну образованост међу својим члановима и васпитна начела међу народом. Исто друштво сваке ^године поред прољетњег еастанка држи и главну јесенску скупштину, на којој се воде расправе и држе поучна предавања, која се односе на васиитање, наставу, школу и учитељство. Учитељство се сваке године па и ове у врло лепом броју сакупило, те тиме дало леп доказ одушевљења и тежње за напредком Погл. госп. Глиша Војновић, као друштвени председник врло лепом беседом беше поздравио придошле чланове, подсетивши их на страшну смрт неумрле наше царице и краљице Јелисавете, на које се речи сви чланови, дубоко тронути тугом за милом покојницом, одазваше узвиком: „Слава јој!" Уједно је г. председник поздравио сакупљене чланове добродошлицом изразивши задовољство, што су се у тако лепом броју сабрали, те их умолио за што живље суделовање код расправа. Поздрав беше једногласним: „Живео" ! од сртане чланова примљен. Пошго беше прочитан записник прољетњег учитељског састанка држаног у Винковцнма дне 12. маја, 1898. одпоче читање расправе: „Којим се начином може најсигурније постићи ваљан успех у краснопису" од г. Владимира Војновића учитеља из Вуковара. Госп. писац се у тој расправи такнуо : важности краснописа у опште, својства лепога писма и учитељу потребних својстава, да се жељени успех получити узможе, писаћег прибора, држања тела, и поступка у настави т. ј. саме методе итд. Сада се прешло на генералну, а затим на сиецијалну дебату, у којој су предложене резолуције са малом изменом једногласно примљене те гласе овако : Ваљан успех у писању може се постићи: ако учитељ сам буде истом предмету носвећивао што већу пажњу поименце: ако буде пазио на држање тела дечјег при писању и на избор нисаћег материјала;