Školski list

— 131 —

ШКОЛЛ 2 ПОДЕЛА ДЕЦЕ ПО ПОЛУ. (Једно сувремено иитање.) Криво схвагање (бар по моме мишљењу) горњега питања многе и многе наше опшгине, постакне ме о истом мислити и неколико речи рећи за објаснење своје негације, имајући пред, умом школе (особито сеоске) са три и више учитељских снага. У многим таким нашим општинама уобичајено је децу по полу разделити, тако да поједина снага добије два односно три разреда. Чине оне пак то, из уверења бољег етично-моралног васпитања једних и других; али усљед посматрања истога за ове две-три године нека ми је слободно рећи, да је то уверење дотичних општина лабилно и да не само у жељеној — горе поменутој сврси цељ не постизавају, већ дезолирањем учитељске снаге чине квара и циљу стварне школске обуке. Знајући да су потребе данашњег живота велике, и настава ваља да је многостручна па ипак темељна; но то се у горе поменутој школи не да постићи, јер ако се одговори првом захтеву, немогуће је другом, а учини ли се, деца усљед оптерећивања постају живчано болесна, те им тако учење баш на шкоду служи. У оваким приликама школе, већина се испомаже тихим вежбањем, што никако не могу одобравати; јер прво, тихо вежбање — без надзора — није темељно акцептирање, па ни понављање; а друго, што деца једног разреда, док учитељ са другим ил' можда и трећим ради, навикну се осећати дуго време, те им тако рећи природом постаје сентименталност, а то је познато да су таки у кашњем животу најнесретнији људи. У вишеразредној школи душевно слабије развијена деца у нанредовању заостају и то због краткоће времена а понајвише и због тога, што се већина таких учитеља у таким приликама журе старајући се, да задовоље „школски одбор" и остале, што оцењују по ономе што виде. Зато се у таким школама и може приметити, да средњих ђака врло мало има, већ стоје два екстрема: добри и слаби. А каквој цељи то води није нужно ни говорити. Краснопис је у основној школи моћно средство за развијање«(_/ естетичног чуствовања и уредности. Но то као таково — особито првих година — у вишеразредној школи плодом не уроди, јер се као тихо вежбање мора употребити, без иницијативног надзора и показивања тек само са оно мало упутства, што боме жељеној цељи не да не одговара, већ више шкоди. Та узмимо само ено тужбе