Školski list
— 177 —
и IV. разреда. Има их и у II. но врло мало и да се с лакоћом успоставити хармонија учтивости и уљудности, иошто код деце I. и II. р. још не има таке аперцепције за зло, а ако се у кога појави, може се лепим примером, и религиозно моралном поуком одвикнути од зла и навићи на добро. Али у III. и IV. разреду су дсца већ прилично разборита особито она у IV. разреду имају већ и своје слободне и изванредне осећаје, појмове и судове јер су у IV. р. деца од својих 10, 11, па и 12 година. Ио лечничким Фактичним тврдњама, женске су много осетљивије и развијеније. Може ли у тој школи бити пристојна понашања у којој сељачко дете ; чувши и научивши од старијих товар безсрамних речи, поскочица, изрека и песама, говори све то гласно пред женском децом ? Чува ли се ту морални осећај женских, или со убија? Шта више, побу-I ђује се жеља и наклоност к даљем слушању скарадних речи, па и псовци, да се којој учтивој, васпитаној девојчици лице зацрБени од стида кад чује први пут, а после се навикне поред честог употребљавања и слушања, пређе јој у својину, те ако баш јавно и она не говори непристојно, говори потајно међ својим другарицама. Рећи ће те: па то је учитељ крив, што не пази на децу, и не води добру дисциплину! Па да, ако су сви криви, учитељ је кривљи, ако је цео свет кривљи, учитељ је најкривљи! Нико их не пита нико не мари за праве узроке непостигнута циља у погледу религиозно моралном. Мени се чини, да је неком све једно, има ли учитељ 50 ученика само мушких, или 150 мушких и женских. Отворите очи једанпут! Та погледајте, Бог вас погледао, какав је неморал • и какво понашање је ушло у децу, па још у женоку. Где су женска деца са мушкима тамо су женска иста такова, какова су и мушка. Где су мушка деца већином непристојна понашања, неуљудна, јогунаста, безобразна и неучтива, тамо треба оделити мушку од женске деце, да једно друго не заразе и не уче што не ваља. Оканите се стара изговарања: „Е како су наши стари могли ићи заједно, а сад да наша деца не могу", итд. Ко тако мисли и говори и тиме препречује унапређење школске дисциплине и религиозно моралног усавршавања, у тога је тесногрудост, а то је знак немара, знак непознавања школских прилика и неприлика, знак себичности. Ако се хоће злу да доскочи, да се клица неморала угуши, ј ћудоредност гаји код женсне младежи , која после постају матере,; 12