Školski list

Бр. 12. Год. XXXI.

1 ф. 50 новчића, а аа Србију 4 динара. Учитељи са малом шгатом, као и богослови и приправници, добијају лист у иола цене. Дописи и преднлата шаљу се : Уредништву „Школског Лиета" у Сомбор (Аустро-Угарска). У Сомбору, 31. Децембра 1899. године.

ПЕДАГОГИКА НД ШГУ НОВОГ ВШ. ) Као што се научник кад и кад осврне на свој рад, те га критички гледа и посматра, тако треба и народ да се кад и кад обазре, да види: да ли је испунио аманет својих предака у свему. Народ креггак и здрав врло ће радо загледати критички у свој рад. Ми смо данас на граници овог деветнаестог века. За неколико дана само, па ћемо овај век бројати као прошли. И баш у том добу, и на том месту, придика је да се и ми обазремо на овај век, да видимо шта нам је он дао, те да из тога извучемо прилике, које нас™чекају у том другом, новом, двадесетом. Врло је лако погодити, да ми хоћемо да посматрамо педагошке прилике у овом веку, јер нас, на овом месту, оне једино и занимају, и у том ћемо бити врло кратки. Од знатнијих педагога у овај век улазе Хербарт и Песталоције. Они и излазе из њега и прелазе у нови век. Век њихове владавине био је по томе врло велик, а то је и најбоља критика њихових школа. Хербарт и ПесталоциЈе допуњују једно друго сасвим. Осим многих других заједничких одлика, њих карактеристишу и јако развијона религијска осећања; обојица су били дубоке религијске природе. А поред тога обојица су билн повучени. Њихов је дух у иедагогици зато и летео кроз читаво столеће заједно. Овде морамо споменути, кроз које је епохе ФилосоФСке прошла Хербат -Песталоцијева педагогика у овом веку. Крај осамнаестог века створио је у Немачкој рационаливам, класицизам и романтизам. *) Др. Вилх. Ријн држао је 4. децембра о. г. као на дан Божићне славе педагошког семинара, предавање, под горњцм. , наслово .1. Ми смо ив њега иввадили некоје мисли, које пристају аа наше ирилике. „ /