Školski list

жили, овако: 2X3- Сад пазите, како треба множити!.. И наставник показује и говори: 3 пута 2, то је свега 6, које подписује испод 2 под подвучен потез овако: 2X3. — Шта је ово 2. Шта смо дакле множили? Колико 6 смо добили јединица? Шта смо радили са тих 6 јединица? Зашто смо их подписали испод јединица ? Имамо ли још шта да множимо?... Тако се дакле ради писмено множење! Сад се тај задатак понови и даље се по њему веџбају уаеници у решавању сличних комбичованих задатака. б) Множе}бе смешаних јединица и десетица очигледним иосматрањем и веџбање са неименованим бројевима. Дођи Н. и покажи нам 23 прутића! Покажи још једанпут 23 прутића! Сад још једанпут 23 прутића! А сад напиши то све на таблу па сабери! Како можемо то исто израдити краће? Помножи напамет!.. Шта си дакле радио сад? Шта си помножио? Па напиши 23 да се помножи! (Ученик напише: 23x0 Чиме си помножио 23? Шта треба дакле поред знака множења још да напишем ? Напиши ! Дакле чиме ћеш помножити 23? Шта још треба? Подвуци и линију ! 23 X 3 Сад реци, шта имаш у 23? Па којим ћеш редом множити? Множи дакле прво јединице? (Ученик показује и множи: 3 пута 3, то је свега 9). Шта си помножио? Колико си добио јединица? Куда ћеш са тих 9 јединица? Потпиши!.. Шта ћеш сад множи ги? Помножи! (Ученик показује и множи: 3 пута 2, то је свега 6). — Шта си сад множио? Колико си добио десетица? Куда ћеш са тих 6 десетица? Потпиши и њих! Па колико је изишло свега ? Сад се задатак овај понови и даље се веџба у другим сличнпм примерима. в) Множење смешанах јединица, десетица и стотина очигледним иосматрањем и веџбање са неименованим бројевима. Дођи Н. и покажи нам 132 прутића! Покажи још једаред! Сад још једаред!.. Сад сваку ту гомилу испиши једну испод друге на таблу и сабери!.. Како можемо то и краће још израдити? Шта треба да помножимо? Напиши 132 да се помножи! (Ученик напише: 132Х-) Чиме ћеш помножити 132? Зашто са 3? (Јер је 3 иута узето). Па напиши, помножено са 3. (Ученик напише: 123x3). А шта — 503 —