Školski list

— 570 —

ШКОЛА И ПРОСВЕТА. Школска администрација. Пише: Вл. Торђански, учитељ у Мезгали. Каже се: народни учитељ треба да има таково образовање в које неће само тако-рећи простоад човеку, него и другим људима респекта да улива. Учитељ треба да неко одиерено „ошпте" образовање има, да је у стању своју струку тако основно разумевати, да не сме дати показати своју слабу страну ни пред киме. Па, дал' има наше народно учитељство одмерено опште образовање ? Унапред изјављујем, да ми није намера на стављено питање, опширно у одговору расправљати, него ми је намера подуже се поЗабавити са школском администрацијом, јер сматрам да је она саставни део стручног учитељског образовања, а примећујем да је учитељств.о на том пољу оскудно Дакле, на кратко одговарам: једни учитељи имају то опште образовање, а други га немају. Они, што га имају одакочише на стручном, белетристичном и социјалном пољу. Одекочише на стручном пољу поуком на многогодишњем стеченом искуству, одскочаше на белетристичном пољу читањем научних дела из наше и из сгране књижевности; одскочише на соцајалном пољу осннвањем земљорадничких, новчаних, певачких и других задруга. Све се то саиопрзгорним и самопожртвовним радом поетигло. На жалозт нгшу, данае се у препарандији уче 15—20 предмета, ал' сви површао. У мезто да се уче 9—10 па темељно с разумевањем. У преп*рандији се учи врло мало, готово ништа о школској администрацији, а то је тако важан предмет код отлрављања учитељског звања, да данас „велики и меродавни" по коресподенцаји суде о спозобности дотичног учитеља. Можо учитељ у школи биги „1итеп", али, ако се не ргзуме у администрацијији, он претпостављеннма слабо свзтли и мало вреди. Једном приликом пре неких 4—5 година, при избору позланика за Нар. Црквени Сабор. кад се саветовало, кога ћзмо за перовођу бирати, те кад је коцка пала на једног мојег колегу, — чуо сам тада из уста епарх. бележкика следеће речи: Та, шта тог да бирамо, кад не зна честито ни писати, а камоли записнак водита, — бирајте другог! Иако неверујем, да је ова тврдња епарх бзлежника основана, ипак је напомињем не зато, да тога учигељг оиаловажим, него да докажем како „меродавни" о нашој способнозга суде по отправљању перовођских дужноети, те хоћу подједаим да укансзм прстом, како би требало да ?}е и на томе пољу прилежно вежбамо. Бадава се не каже : Без муке нема науке. — Један мој пријатељ, који је као изаеланик епарх. школевог одбора на крају школ. године инспицирао школе, кад су се и завршни испата одржала „праповедио ми је следеће : 11 школа и 2 забавишга инспацарао саа и том приликом наишао сам само у 2 школр и у 1 забавашгу наиазан: „Преглед свршеног наставног градива". На мој унат, вела, зашго