Školski list

то нису зготовили, већина их је одговорила: да ни незнају како то треба саставити? Наравно, вели, ја сам им показао. Нашао сам у неким школама, да се у Записницима о похађању и усаевању ученика не белезке текући бројеви, ни година рођења, па ни у којем је разреду дотични ученик примљен. У погледу, ознака којима се бележе „присутност и одсутност, извињен и неизвињен" ни у две школв једнообразности нисам нашао. Реасумован збир једних н других у дотичним рубрикама, апсолутно се нигде не испуњава. На другој страни, где су рубрике за класификацију, нашао сам у 2—3 школе да се тачно воде, а у другима ил' се апсолутно не воде ил' се у рубрици примедба, напише само општа оцена". Прегледао сам и „Дневнике свршеног наставног градива". Нашао сам и у њима велику неуредност. У неким школама почињу се белешке водити у Дневнику тек пред Божић, а у где којим још и доцније. Ту се забелеисава „свашта", само не оно, што је главно. Тако се бележи на пр. кад се ко у селу оженио. уд'о, умро и т. д., а под рубриком: Шта је предавано? стоји празно! Број упиааних ученика, закашњених, одсутних присутних, стање здравља, стоји обично празно, неиспуњено. Од 11 школа што сам их обишао, нашао сам вели, само у једној школи „Главни Записник" (матицу), а у другима ил се изговарају, да им мес. школски одбор неће да набави, ил' искрено признају, да незнају да су они то дужни водити. — Ја сам их наравно пријатељски опоменуо на дужност, а мес. школски одбор упутио, да одмах Главни записник набави. Па, да ли воде засебан Записник о уписаној деци т. ј, кад се који уписао у школу, — запитах ја, — мога пријатеља? П1та! још и то? Та, о томе немојмо ни разговарати, јер га нисам нигде нншао; — одговори ми он. Жалосно Доста, — приметим, ја. па се онда опростих од мога пријатеља и пођем кући. Ходећи кући, размишљао сам много о том нашем разговору. Једна мисао за другом летела ми по глави, да бомв у правцу, како би се тој мањкавости могло на пут стати? Данашња модерна школа захтева и тачну школску администрацију. Тражи се све више и више! Претпостављена власт у неким школским стварима непосредно води преписку с учитељским звањем. Стижу наредбе и др. на адресу : „Обг. ке1. бгегћ 1ашШ Муа1а1пак", те треба да водимо „Уручбени Записник", а ми још ни то не знамо, шта треба у Школски Дневник да забележимо. Месна политична опћина тражи од нас „Списак" о уписаној деци за среско порезно звање ради опорезивања 30 потура за држ. учитељски мировински фонд; тражи списак деце из 1. разреда, ради накаламљења и тражи још много друго шта. Епархијска власт тражи статистичке податке уопште о школи и учитељу; тражи инвентар и др. Државно средишње статистичко звање у Будимпешти, тражи податке о школи, — у облику Једне књижице од 16 страна, — најмање на 100 питања. Српско автономно статистично звање у Ср. Карловц„на, тражи податке о школи и учитељу, такође на најмање 100 питања. Школски надзорници, кад инепицирају школу, међу прве послове сматрају прегледање школских

— 571 —

38*