Školski list

углед учитељском звању, а учитељство би поштеђено било, да званичи под туђом фирмом. Црквена опћина дужна би била за учитељско звање деловодни записник (ексхибит) и индекс (показач) из својих средстава да набави. — Написао сам ово неколико редака у цељи, да се постигне једнообразност, тачност и ред у вођењу школске администрације. Да ли ће се то постићи, показаће будућност.

Поступак у рачуну за трећи разред оеновних школа. (Наставак.) II Пиемено множење еа две цифре у множитељу. а) Множење са 10. Пазите! Сад ћу да вас учим множење са 10. Шта сам казао? Шта ћу вас учити сад? Реци и ти! И ти! Реците сви! — Који ће ми израдити напамет: Колико је 10 пута 12? — Дакле изради Н.!. И ученик радп према ономе, како је то у своје време научио: 10 пута 10, то је 100; 10 пута 2, то је 20. — 100 и још 20, то је 120. Дакле 10 пута 12, то је свега 120. Како си израдио ти тај рачун? Добро. А сад ћемо писмено. Дођи Н. и напиши на таблу множимак! Од куд знатн да је 12 множимак? А чиме си множио 12? Па шта је 10? Наииши дакле 12, да се по множи са 10! И ученик напише: 12x10 — Шта имаш у 12? Којим ћемо рецом множити? Па колико је 10 пута 2? Шта си помножио? Колико си добио јединица? Шта имаш у 20 јединица? А осим 2 десетице, имаш ли још коју јединицу? Па шта ћеш потписати на место јединица? Подпиши 0! А куда ћеш са 2 десетице? Зашто ћеш их прибележити украј? Шта ћеш дакле сад множити? Па колико је 10 пута 1 десетица? Шта си множио? Колико си добио десетица? Додај и ове две десетице ? Колико је сад свега десетица? Шта имаш у 12 десетица? Шта ћеш са тим? Потпиши! Па колико је изишло 12x10 свега?... 120 Пазите даље! Погледајте множимак и упоредпте га са производом! Какву разлику видимо? (Ученик би требао да одговори, да се производ од множимка разликује у томе, што на место јединица има 0; осим тога, да је од — 674 —