Školski list

— 576 —

Тако се ради и са осталим десетицама. 0 се потгшше под јединице, а са десетицама се множи. И пошто се пример понови, предузима се веџбање са неименованим бројевима. в.) Множење са смешаним јединицама и десетицама, али да се не ирелази 1000. — Учићу вас сад, како се множи са смешаним јединицама и десетицама. Шта ћу вас учини сад. Реци и ти! И ти! Сви ! Па дођи Н. и напиши 17, да се помножи са 13 (Ученик напише: 17x13) — Шта ћемо множити? Шгаје17? А чиме ћемо множити ? Шта је 13 ? Па можемо ли одмах помножити 17 са 13? Зашто не можемо ? Да чиме би могли? Зашто би могли прво са 10? Па пазите! Колико је 10 пута 7? Шта смо помножили? Шта смо добили? Шта има у 70 јединица? А осим 7 десетица, има ли и која јединица? Па шта ћемо потписати под јединице? потииши! (0) А шта ћеш са 7 десетица? Забележи! Шта ћемо сад множити? Па колико је 10 пута 1? Шта смо сад множили? Колико смо добили десетица? Додај и ових 7 десетица! Колико је свега десетица? Шта има у 17 десетица? Где ћеш шта потписати? Потпиши! Колико износи цео производ?... Ал то је номножено само са 10. Но чиме треба још да помножимо? Пазите! Колико је 3 пута 7? Шта смо помножили? Колико смо добило јединица? Шта има у 21 јединици ? Шта ћеш с тим? Зашто ћеш 1 јединицу потписати под јединице? Потпиши! А зашто ћеш 2 десетице забележити украј ? Забележи! Шта сад треба да множимо? Колико је 3 пута 1? Шта си сад множио? Колико се добио десетица? Додај и ове?! Колико је свега десетица? Где ћеш потписати тих 5 десетица? Потпиши! Колико износи овај други производ? Је ли готов 17x13 рачун? Шта још треба урадити, да се зна колико 170 износе обадва производа? Па сабери! Колико 51 дакле износе свега? „Кад се дакле 17X13 добије 221 се 221 као производ." Но ја ћу вам сад показати, како се тај задатак право писмено кратко помножи. Само ми прво реците, чиме смо почели малочас множити? Запамтите! Кад се ираво иисмено множи, онда се множи ирво са једпницама. Еад се сврши множење са јединицама, множи се са десетицама. Ева овако: 17X13 И пошто се задатак напише