Školski list

наставник показује и множи: 3 пута 7, па каже 21 и даље говори: 1 пишем под јединице, а 2 ћу додати десетицама (и забележи украј), 8 пута 1, па каже 3; 3 и 2, то је свега 5, 5 пишем под десетице. Сад ћу множити са десетицом: 1 пута 7, то је свега 7; 7 десетица пишем 17 Х13 под десетице, 1 пута 1, то је свега 1; 1 стотину 51 пишем на место стотина. Сад ћу да скупим: 17 0 и још 1, то је свега 1; 7 и још 5, то је свега 12; 2 десет. пишем под десет., а 1 стот. ћу додати стотинама 1 н још 1, то је свега 2. Износи дакле свега 221. Овај се пример понови и онда се прилази на веџбање са сличним задацима неименованих бројева. Принупљање и примена са решавањем задатана именованих бројева. Што је под овим натписом напред казано, то важи и на овом месту. Све што се довде прешло, ваља прикупити, на практичан живот применути и у разним задацима именованих бројева извести. Написивање и решавање задатака именованих брбјева иде, како је напред већ речено. Овде нема ничега новог. Пошто се и то нређе дакле, долази још Прикупљање свега, што се свршило из писменог множења довде. И то би било закључно сазнавање знања ученикова из овога рачунског вида. IV. Д е љ е њ е. Мерење односно садржавање и деоба. Већ код самог понављања сам нагласио, како се има увек разумевати вид дељења у рачун. настави. Стога, прелазећи овде после миожења на њега, морамо се запитати: Јесу ли ученици сигурни у таблици мервња односно садржавања и како владају таблицом деобе. Јер ако хоћемо успешно да идемо кроз вид дељења, морамо свакако с тим ирво бити на чисто. Те две таблипе су основ предстојећем раду у дељењу, како напаметном, тако и иисменом. Без њих се даље ни крочити не може. А то је предвиђено још код понављања. Зато је и речено тамо, да се уз сав даљи рад рачунског градива у Ш р., узме постуино и темељито понављање, после таблице множења и таблица мерења односно садржавања и деобе. Па кад се једном дође до множења и дељења, ученици треба — 677 —