Školski list
— 610 —
влади, у другом случају, где се матице (од 1859. г.) нису могле наћи, издата је сведоџба „на основу записника и званичног знања управитељева", наређено је да се годишњи извештаји о стању учитељске школе у Сомбору имају подносити истом Министарству, а на основу отписа истог Министарства бр. 2245 1889., но коме се може морална оггасност догодити из тога, што се у учитељској школи сомборској мушка и женска одрасла младеж заједно обучава и жеље, да се, како са обзиром на ту опасност, тако и с обзиром на велики број ученика и ученица овога завода. што скорије расположење учини, како би се женска младеж одвојено од мушке обашка обучавала, односно да се за женску младеж школа за образовање учитељуца установи, и да се како школа за учитеље, тако и школа за учитељице са четвртим рааредом рашири, и напослетку, да се уз оба завода ради бољег васпитања по могућству интернати установе. Позват је збор српске учитељске школе сомборске, да у року од 4 месеца поднесе Школском савету предлоге: 1.) 0 разделењу приправница од приправника при настави односно о оснивању школе за образовање учитељица и за раширење оба завода са четвргим разредом; 2.1 Нацрт етатута за мушку и женску четириразредну учитељску школу; 3) Предлог за оснивање интерната уз обе поменуте школе. Уједно је поднесен извештај истом Министарству о том, да остварење тих захтева у делок-руг срп. нар. цркв. сабора спада, и да се на одржање моралности, пристојности и доброга реда у учитељској школи сомборској сва*да бодрим оком мотрило, и сада се мотри, чему за доказ служи најбоље та околност, што за 19 година откако се мушка и женска младеж у том заводу заједно обучава није се догодио ни један случај који би и саму сумњу бацити могао каквог неморалног одношаја између појединих питомаца и питомица тога завода. Међутим је за мађарски језик на тој школи креирава засебна катедра (Ш. С, бр. 43 1887). На захтев истог Министарства, да се отпуштање стално намештених учитеља има истоме нријавити, решено је после дуже преписке, да ће такове случајеве Школски савет иријагљивати. Против отниса пак, којима су неке привремено намештене учитељице и помоћнн учитељ у Вршцу прогЈашени за сталне, иоднесена Је ремонстрација јер „повређује автономно право" Школског савета но никакав одгонор није дошао. Но захтеву истог Министарства, да два учитеља више девојачке школе у Панчеву морају набавити Формалну квалиФикацију за грађанске школе, чињено је задоста. У ствари Рацковићеве закладе у В. Кикинди наглашавано је истом Министарству, да се основно писмо не може иутем нолит. власти, а одстуиа^ући од интенције покојникове, сачинити дати — али се тиме није уснело. Било је и „утока" на исто Минисгарство у дисцинлинарним и спорним питаниима. иа пошто је у свези с једним стављен захтев „да се у будуће у случају рекурса списи на сриском језику сачињени у м,:ђареком прев ^ду поднашају, заједно са свима овопредметвим сиисима на даље сходно уредовав е" изјавио ]е Школски савет: „да се високом захтеву томе не може задоста учинити, пошто Савету овом довгљан број канцеларпјског особља оскудева, а по закону Са-