Slovenačka

УМЕТНОСТ 179

један лук са презвитеријем. Свод презвитерија носа шиљаста, профилирана, каменита ребра, ослоњена на конзоле пли ређе на стубове, а лађа има равну дрвену таваницу и обично прозоре само на јужном зиду. Конструкција је код малих димензија тако једноставна, да обично не треба спољашњих подупирача. Нарочити чар добија интимни простор од своје шарене сликарије, која је покривзгла зидове и тазанична поља презвитерија, лук, видове лађе и редовно дрвену таваницу, која је била орнаментално патронирана. Почесто налазимо слике и по спољашњости цркве, тде је скоро редовно насликан ев. Крлштоф у колосалним размерама.

Садржина тих елика, које су, са изузетком лађине таванице, рађене ал фреско, строго је побожна, Обично је у средишту презвитеријеве таванице слика Христа, кога окружују у појединим пољима анђели и симболи евангелиста. Зидови презвитерија су раздељени у пасове, у којима су сцене из Христова живота, легенда црквенога патрона, светитељски портрети и слично. Лук носи скоро без изузетака олику Благовести и легенду о Каину и Авељу. На сегерном зиду лађе, који је скоро увек. без прозора, облчно сликају велику композицију света три краља, који иду да се поклоне Исусу. Јужни зид је само изузетно са сликама; иначе сликало се и у прозорима. Остало је само мало примерака некада тако развијеног сликања на стаклу.

Зидно сликарство по досада познатим споменицима, почиње негде крајем ХШ века, још пре него што се готеки стил у Оловеначкој јасно развио. Најстарије фреске имају зидови лађе у цркви наВрзденцу, нађене тек пре две године испод креча, на. ком је био слој новијих фрески. Првобитна црква показује злаке романссога стила из почетка ХШ столећа п била је живописана мало после довршења. Слике су раздељене на више пасова и представљају разне сцене из Христова живота у чистом идеалистичном схватаг у. Фигуре су без обзира на

12%