Slovenačka
УМЕТНОСТ 188
формације и турских упада, граде себи дворце, који нису више суре тврђаве, већ удобна пребивалишта и неретко попришта душевног рада. Изображени духовници и лаици позивају талијанске уметнике у земљу, и ови ту развијају велику радиност, утичу на домороце и помажу свом стилу да дође до потпуне победе и популарности.
Талијанска архитектура Ренесанса прошла је скоро без трага крај Словеначке. Треба напоменути, да се тада код нас уопште врло мало градило и да се на ретким грађевинама јављају спољашњи знаци готике у потпуно неконструктивној употреби, што је јасан доказ за преживелост тога стила. Са новим полетом грађевинарства јавља се, нарочито у световним грађевинама, нов стил, барок, који је завладао свуда по Словеначкој у ХУП и развио се ванредно у ХУШ веку. При грађевинама су запослени, поред талијанских архитекта, и многобројни домороци, који нарочито у ХУШ веку стварају дела великих димензија и изванредне лепоте. Међу туђим архитектима вреди да буде споменут најодличнији, Андреј Поч, који је израдио планове за љубљанску стону цркву (1700.), а међу домаћим је најзнаменитији Грегор Мачек, чије се црквене и световне грађевине могу без устручавања ставити уз радове талијанског барока.
Као архитектура, и кипарство ХУП и ХУШ века имало је своје узоре у Италији. Долазе талијански уметници, који налазе у домаћим добре сараднике и наследнике. Кипаретво још увек декорише палате и цркве, које за своје богате олтаре требају много фигура и резбарских украса, а поред тога ствара и самостална дела, споменике, фонтане и портрете. Низ кипарских имена је врло дугачак; имена не означују увек творце појединих дела, већ и главе појединих кипарских и резбарских радионица, које су имале своје средиште нарочито у Љубљани. Какву су уметничку важност имале те радионице можемо закључивати из чињенице, да