Službeni list Vardarske banovine
Број 71
5
СЛУЖБЕНИ ЛИСТ
ископана је постељица за калдрму, са дрена- -·
жом је сложена калдрма висине 020м. и шљунчани застор — туцаник од 0,20 м. Шосирање је врш:но са надзорником пута, путарима и плаћеним радницима по партијама. Према политичким приликама путари су врло често мењани и пошто су били из оближњих села, при мало слабијем надзору нису ни излазили на пут. Уз то су ишли на преноћишта у села и оближње кафане. На тај начин су се врло мало бавили путарским пословима. Да би се ово стање поправило, почето је 1910. год. грађење путарских кућа поред пута, са давањем — откупом — земљишта до 1 х. код сваке куће за путара и његову породицу. Поред потребног алата за одржавање пута, којим је располагао сваки путар, дата је надзорницима по једна пољска ковачница са целокупним ковачким алатом и тишлерска тезга са целокупним столарским алатом. На тај су начин путари могли за време кишних и снежних дана, припремити алат, који им је свакога часа могао бити потребан. Држава је куповала само материјал — гвожђе за оправку, а дрво се налазило поред пута или од расађеног багрема.
Овако донекле стабилизираном путу, почиње -1915. год. да прети опасност од грађења железнице између Краљева и Митровице и то на оним местима где су ова два пута дошла у додир. Опасност је грозила од раскопавања земљишта, које је понова требало осигуравати на разне и потребне начине.
За време окупације, окупаторске власти оправљале су поједине делове пута, извршујући калдрме са застором од туцаника и ваљањем и то оних партија, које нису биле покалдрмисане за време израде пута, већ само застрвене туцаником. Тако је ваљак са дробилицом за туцаник после 36 година први пут дошао. на тај пут. а
По ослобођењу, издат је распис о реконструкцији главних путева, према коме су се поједини путеви у одређеном времену и реду требали реконструисати. Овај је распоред у своје време критикован и навођени су путеви које неби требало реконструисати, јер су могли послужити намењеном циљу према својој изради и са малим поправкама. Говорено је да је одређено време за реконструкцију, недовољно. У осталом то се и данас да проверити простим упоређењем датог рока за израду и рока за који је реконструкција извршена.
Расписом је обухваћен и Ибарски пут. Када је почето снимање, надлежни су предлагали да се реконструишу само делови пута око Лакта, Дубочице и Шаашева. На супрот том предлогу пало је значајно решење да се пут изврши са максималним успонима — падовима од 3,009. Изгледа да је намера била да се тим путем веже Београд преко Рашке, Косовске Митровице, Пећи са Црном Гором. Па и код тог разлога није узето у обзир да се на путу „Рашка— Митровица (који је продужење пута
Страна 7
Краљево— Рашка и који је рађен и извршен 1912. год. војском и кулуком) налазе успонипадови од 60, Тако исто продужење тог пута за Скопље кроз Качаничку клисуру, и ако је сада у реконструкцији, изводи се са успонима са око 6,009, а могао се реконссруисати са највећим успоном од 3,009.
Како је грађење железнице имало бити неминовно изведено долином Ибра т. |. непосредно поред пута, то се реконструкција није требала нити смела изводити, а нарочито са успонима сведеним на 39, јер су продужења овог пута иззедена са много већим и јачим успонима, а при том нису имала подлогу ни ширину Ибарског пута. Новац утрошен на реконструкцију, корисније би био утрошен на проширењу и шосарање његових продужења. А још би корисније био употребљен за довршење и просецање пута Београд—Аранђеловац— Горњи Милановац—'Чачак—Гуча—Ивањица—Стубска Чесма (стара граница) — Сјени-' ца— Беране. Озај би пут био најкраћа веза Београда са Црном Гором. На њему се неби сваке године дешавао прекид саобраћаја услед снега, као што то бива на путу Пећ—ЧакорАндрејевица. ( Ибарском путу писано је и ранијем критикован је. али само о радовима на њему, а не о горњем. Снимање и рад овога пута, почето је још 1919. год. а завршено тек 1929, г, На њему је радила читава војска техничког особља. Поводом тога, када је 1921. год. дошао у секцију за реконструкцију тога пута један инжењер, константовао је једном бившем начелнику Мин. Грађ. да цело Мин. Грађ. 1912, год није располагало толиким бројем особља, колико га има секција за реконструкцију пута.
Како ће бити за одржавање новог-реконструисаног пута, а поред њега и железнице, то ће будућност показати. Имајући у виду оголеле стране брда које су стрме, нова засецања која су вероватно ставила по- негде и земљиште у покрет, као и сатирање шуме сечом и попашом, мора се очекивати теже одржавање пута, а следствено и већи трошкови,
— Наставиће се —
Серафим Џинић
Туризам Ј Вардароко) Банови
Важност унапређења туризма и саобраћаја пугника у Вардарској Бановини и услови ва развијање истог.
=— Наставак —
11. Саобраћај.
У ранијим вековима преко Вардарске Бановине водили су путови скоро на све стране. Тако Скопље, још за време Римљана, беше трговачко место. Скопље су Римљани везали