Srbija i Jugosloveni : za vreme rata 1914-1918

160

шребила као повод да објави рат Србији, да је уништи, што је постала Пијемонаш српско-хрватског народа. И тај исти народ у Босни и Херцеговини који се године 1875-76 и 77 борио против Турака и за сједињење са Србијом, и који је дао повод српско-турском рату допао је на Берлинском конгресу аустријског ропства. И према свему том како се саб може правдати захшев наших савезника да треба penapuратши неправду учињену Француској у 1871, а о неправди која је учињена српском народу у Босни п Херцеговини прелази Ћћушке и оставља та у ропству, да опет покушава да се. ослободи или што је много лакше да се освети својим тиранима. Са неколико страна, и таквим разлозима, покушавајте убедити владу американску да бар тражи репарацију гажења Берлинског уговора кад је нашла да треба задржати Хабзбуршку монархију, која је била увек извор европских рашова у последње време и која је постала авангарда немачког продирања ни Исток, одкад је Пруска узела првенсшво у немачком народу. Тај разговор покушавајте ви смотрено и на такав начин, да- изгледа да је то ваше лично мишљење; да о том нико ништа не чује, јер се наша браћа могу љутити кад чују да се може ослободнти Босна и Херцеговина аустриског ропства, а они остају још под Аустријом. Наша браћа стоје сад на том захтеву: све или ништа. Она не раде као што би радио добар отац, који кад не може да ослободи сву своју децу он ослобођава онолико колико може, а за остале мотре кад ће моћи и њих ослободити. Га њихова жеља не потиче из хуманог и узвишеног осећања него је више себична, јер тражи да и други страдају кад и они морају страдати, или да терет ропства делс. А међутим заборављају да ће се у толико пре ослободити у колико је већи број њихове браће која уживају слободу, и која су готова притећи у помоћ њима кад настане погодан тренутак за њихово ослобођење. Они сад стоје на том гледишту „све или ништа“, и често се позивају на ослобођење талијанско, немачко и т. д. а испуштају из вида да је код тих народа ослобођење ишло постеneno, према могућности. Кад о томе говорите са меродавним личностима увек се оградите и реците да говорите о том по свом мишљењу, а нихако по упуствима своје владе. Али молим обратите пажњу на најмању нијансу у одговорима и саопштите ми шачно шшо пре. Ако имате каквог поузданог и лојалног Бошњака можете и њега упутити, да у смислу тога говори Министарству иностраних дела.“ :