SRĐ

— 657 —

глеској од великог утицаја; вођа се једној странци чешће намеће с иоља, утицајем јавног мнијења, него што га странка сама себи бира. Први министар никад не постаје по одлуци скупштинске већине, већ по одлуци бирачког тијела. С тога се парламенат и мора раснустити, чим с првијем министром дође у сукоб. Овдје се писац дотнче и америчког система, изпосећи неке сличности са енглеским системом, ма да се, како сам вели, та два система, обично, противстављају један другоме. У сједињенијем државама, на челу извршне власти стоји предсједник Републике, кога народ бира на четири године, и кога с тога законодавно тијело не може оборити прије него му истече рок за који је изабран. Док у сједињенијем државама шефа извршне власти бира народ по праву, дотле се то исто дешава и у Енглеској, само овдје народ не доводи првог мипистра на чело Извршне Власти по ираву, већ de facto, по уобичајеној нрактици. Предсједник је у сједињенијем државама одговоран пред законодавним тијелом само за своја кривична дјела, а никако за политичка. Па не само он, но и његова влада; њу поставља и отпушта, по својој вољи, предсједник. Ом«, у осталом, стоје у иосве слабој вези са законодавнијем тијелом; не ирисуствују његовијем сједницама } и оиште с њим писмено. Из ове посљедње речемице, необавијештени би читалац дошао до погријешног закључка. Јер, док је овако у теорији, у практици се види да министри имају много више и везе и утицаја на законодавно тијело, но што то на први поглед нзгледа. У тренутку кад је шеф Извршне Власти изабран, странка која га је наименовала и осигурала му већину, иостарала се је и за састав Конгреса; тако, да иста политичка организација која је учинила да буде изабран предсједник, готово је увијек у стању да добије већину и у ГЈредставничкој Кући. При саставу владе, природно је, предсједник ће увијек узети људе, који, и ако не принадају посланичком реду, припадају политичкој странци, чија је већина у скунштини, којој и сам предсједник припада. Често пута бива да су министри узети међу члановима закоподавног тијела, само у том случају они дају оставку на своје мандате, јер у Сједињенијем Државама министри не могу бити чланови законодавног тијела. Али излазећи из за-