SRĐ

— 140 —

сијери француски браћа Маргерити да то исто изазову у Бурборнској Палати, и када пред француским сенатом стоји отворено питање о правима жене у имовном питаљу у браку. Г. Шарло Албер говори о неправилности и нечовјечности којом се везује данашњи брак, тако звани mariage de convention, у коме је основа материјална ствар оних који се везују на зајецнички живот. Брак је постао прост трговачки уговор. Модерна фамилија на западу то је трговина у којој има исто онолико препредености колико у свакој другој трговини. Досада, која иде до неодољиве мржње оних који су заједно за то да се воле, узрок је разводима, који су врло учестали и који he учестати још више, ако се брзо не ријеши питање о развађању које је постало најактуалније. За писца ове књиге данашњи конвенционални брак, са свима његовим апсурдностима, неморалнији је од проституције. Заједнички живот оних двоје који живе заједно, јер не могу друкчије, биједан је; онај гдје живе заједно јер не смију друкчије, -аодао је. Да се нашој дјеци не ставља у изглед така одвратна и ужасна перспектива, има само једап начин: основа брака треба да буде само љубав оних који се жене, чиста љубав и разложно пријатељство, које долази у сваком случају гдје супрузи показују заједничку идентичност у правилном узгоју. Таква је љубав само слободна и она је једина могућа да учини сносним и сретним онај монотони и напорни живот који се и зове живот у браку. Нај јаче је документован онај дио ове књиге у коме се доказује да }е узрок данашње проституције у Француској само зло економско стање. Он нам показује да је проституција долазила некад и из других разлога: тако је у старом вијеку она била чин религиозни. У античким храмовима богиња, (Астарте и Афродите) младе су се дјевојке ироституисале јавно, и новац који се добијао падао је у благајницу храма. Такав је случај био некад и с индијским играчицама, бајадерама, које су биле полу-свештенице. Хетере су живјеле у доба када је дјевојкама био дозвољен блуд прије вјенчања. Проституција је дакле стара ствар. Доцније тек, у доба када имућни људи траже међу робињама своје љубазнице, почиње проституција да бива из досаде која је долазила од брака у коме није било љубави. Данас, у Француској, као и другдје, јавна је прости-