SRĐ

160

СРЂ. — SRĐ.

пије и десило му се више пута да дочека у каквој блатавој јарузи зору понедеоника. »Слуга ми одговори да Жан Блин није болестан, већ да је грозница обузела сина Жана Блина, малога Елоа. >И не мислећи више на моје воћке, узех штап и шешир и упутих се пешице ка имању Ле-с-Али које је на двадесет минута од моје куће. Путем мишљах на малога дечка Жана Блина кога беше грозница обузела. Његов је отац сељак као и сви остали сељаци, с том особином да Мисао која га је створила заборавила је да му начини мозак. Та човечина Жан Блин има главу велику као песница. Божанска мудрост ставила је у ту лубању само оно што је неопходно потребно. Његова је жена нај лепша у целоме селу, вредна и брбљава домаћица са великим врлинама. Па они двоје дали су једно дете које је заиста нај нежнији и нај духовитији створић који је икада додирнуо ову стару земљу. Наследност има таква изненађења и истина је рећи да се не зна шта се ради када се ствара једно дете. Наследност је, вели мој стари Нистен, биолошки феномен којим преци преносе на потомке, изван главних особина врсте, нека засебна својства организације и природних способности. Али која су то засебна својства што се преносе а која што се не преносе, то је оно што се не зна, чак и кад се прочитају лепи радови доктора Лука и Г. Рибо-а. Мој сусед, бележник, позајмио ми је прошле године једну књигу од Г. Емигта Золе; и видех да се тај писац хвали нарочитим познавањем тога предмета. Ево, вели он, у ствари, овај предак болује од неврозе; његови ће потомци бити невропатични, — а можда и не ће бити ; биће их и лудих и паметних: један ће од њих можда имати и генија. Он је чак начинио и једну генеалошку таблицу да би ту мисао учинио јаснијом. Дивота! Проналазак није сасвим нов и онај који га је учинио не треба заиста да се њиме поноси; али истина је да садржи готово све што знамо о наследности. И ето како то да је мали дечак Жана Блина врло духовит! Има стваралачку моћ. Када је био не виши од мога штапа ухватио сам га више пута да бежи од школе са другим обешењацима из села. Док су ови тражили гнезда видео сам овог малишана како гради мале млинове и цеви са сламкама. Обдарен и дивљи, испитивао је природу. Његов је учитељ губио сваку наду да ишта учини са тако непажљивим