SRĐ

0 текстилној индустрији неолитскога доба у нашим крајевима. (свршетак) Пише Јелица Беловићева.

Врло су знатне неолитске прегаче. Има их шараних као табла од шаха, са ромбичним пољима, а ова су испуњена наизмјенце са по два или четири убода, који су на кипу изведени помоћу цијевастог инструмента (можда сламе или трске), а налик су на „везнабуше". Има их украшених са двије угласте спирале, које једна у другу захвађају и од којих је једна испуњена такођер онаквим убодима као на прегачи са орнаментом табле од шаха (Schachbri'tinrister). Исте те орнаменте пренијели су онда и на посуће. Неолитско доба приказује своје кипове (особито старије) у натуралистичком правцу. Под строгим стилом и натурализмом ваља у овој прилици разумјети принцип по којем је људско тијело, и све што је на њему, (дакле одијело особито) представљено у пластичним израдама тако, да су поједине појаве из природе добиле у њиховој представи на кипу сталне облике, који се само на одређеним мјестима на кипу примјењују. Облици одијела и накита нијесу нити су могли бити вазда вјерна копија правог одијела, они су већином шематичке, а често пута и скраћене представе, Али се ти облици у строгом (старијем) стилу никада не налазе на мјестима, гдје бн њихово значење било без смисла или би имало чак супротан смисао. Касније у новијем стилу тих налаза видимо да из тих натуралистичких првих облика често постају слободни декоративни облици и фигуре, које умјетник употре&љује по својој вољи не држећи се више натуралистичке вјерности. Меће их гдје му драго, на посуђе као и на разна мјеста код кипова, па у тој фази сваки орнаменат на кипу не означује више вазда уједно и вјерно приказивање ондашње ношње, као што је то код старијих кипова неолитскога доба. Дакако да нијесу вазда тако слободно накићених кипова ни у новије доба радили; строгога натурализма има и у метално доба још, али их потискују производи слободнога стила.