Srpski književni glasnik

316 СРПСКИ Књижевни ГЛАСНИК.

месија нових времена, створила се пстинска иголатрија. (С друге стране није се имало довољно презпра према њему, у страсти реакције томе култу говорило се да је он без икаквих идеја, да развија само општа места, да нема ничега аристократског, да је смешно сујетан, да је без такта, да пзиграва, да је само вешт и сјајан жонглер са речима. И једна и друга страна ишла је у крајности, али по стишаним дневним страстима, суд може да испадне само у корист великог песника.

Сем тога, то је била и велика душа. Иго је био песник слободе и соцпалне правде, војник Демократије, и својим . животом и борбама доказао је да то за њега нису биле само празне речи. Он је подизао свој моћан глас за све оне што трпе, и као што се борио за слободу јединака и друштвених класа, он је био п заштитник слабих и угњетених народа. Српекп народ му поред осталог остаје дужан за онај пламени п срдачни апел 1876 године за права „јуначке мале нације“. (С.)

„Белико видело (даз стозвве Штећ(“, позоришна пара у 4 чина, од. Феликса “dua. — „lit. Centralblatt“ вели о овом делу Филипијевом: Свој суд о њему можемо укратко рећи:

Ово је дело Феликса Филипи, п то је довољно за све оне који знају његове старије позоришне комаде: „Трновит пут“, „Добротвор човечанства“, „Наслеђе“. Све су то лепи, примамљиви комади, који су заслепљивали публику, неко се време држали на позорницама и пунили позоришта, али су слабе литерарне вредности. Исто ће тако бити п с овим комадом, који је пун праскавих одн ката, а унутрашња му веза догађаја остаје нејасна.. Ево скице тога комада: Седница одбора архитеката за зидање Саборне Цркве. Генијалпи архитекта Ферлајтнер, самовољан Баварац добра срца, силом намеће одбору младог талентованог сликара Фрица Расмусена. — Три године после тога, рођен дан Фрицове рођаке Лоте. Жестока свађа између Ферлајтнерч и Фрица. Фриц је баш довршио трећу слику коју су му поручили за Саборну Цркву. Слика треба да представља оно место из библије, [ књ. Моје. 1 гл. „И створи Бог два видјела велика: видјело веће да управља даном, п видјело мање да управља ноћу“... Фриц је изабрао као симбол два дива који се боре један се другим. Ферлајтнер назива слику мурдарском и тражи да се друкче представи. Фриц види