Srpski književni glasnik

ЈЕДАН МОРАЛИОТ ИЗ“ХУШ ВЕКА.

СР. Никола ШАНФОР.

Ш.

Penser comme un sceptique, agir comme:

un croyant.

E. Thiaudičre: „a D-eevance dua Mal. La supreme sagesse de ce temps consiste peut-etre a penser en pessimiste, car la nature: deg "choses" est cruelle etitriste, ес а agir en optimiste, car l' intervention humaine est efficace pour le mieux-čtre moral et social, et que nul effort: de justice et де Dontć, quoiqu il puisse nous apparaite, n est jamais compičtement perdu.

В. Ма!оп : Та Мотсие костие.

(Крај.

Какав је значај п колико вреде све те идеје“

Пре свега, сам Шанфор протествује противу „лењог п осредњег човека“ који даје максимп општност п који не види у њој само јелно релативно конетатовање, пстинито за један тренутак, у латом случају, никако општу п апсолутну истину.

Као што филозофија Ја Рошфукоа важи за савременике Фронде, тако п све оно што је Шанпфор рекао: ограничено Je Ha арпетократско друштво француско у другој половини ХУШ века. Он дели цело друштво на две велике класе: на оне којп пмају више ручка но апетита, и оне који пмају више апетита но ручка. Свет који је он познавао п цртао јест онај где се има више ручка но апетита. То је свет који хоће да ужива, без обзира на садашњост, не мислећи на сутра. Талејран, у: својим старим данима, говорпо је: „Они који нису живели у годинама које су биле пред Револуцијом не знају шта је то сласт живота.“ Буди су живели само у светко-