Srpski književni glasnik

59% СРПСКИ Књижевни ГЛАСНИК.

цинарима Ливерпулског Универзитетског Колеџа приликом отварања нових амфитеатара за операције. Он је говорио против ранијих погледа у медицини, према којима je свака болест зло, опаено биће, и сваки њен. симптом потпуно шкодљив, и који треба пошто пото угушити. Многи такозвани симптоми напротив су изрази природног отимања и тежње ка псцељењу. На пример, такозвани симптоми туберкулозе само су израз једног благотворног процеса коме је циљ пецељење, а не уништење пациента. Тако је некадашњи хирург, трудећи се да отера запаљење као да је оно . „најгори од злих духова“, у ствари терао болесниковог „најбољег анђела“. Тако су манифестације апендицитиса добротворне, и последица крепкога напора 'аме природе да зло сведе на најмању меру и спасе болеснику живот. У ствари, „перитонитис. је операторов најбољи пријатељ“. С тога многе симптоме болести, место што бисмо их као потпуно штетне насилно гонили из болеснога тела, треба пре сматрати као средства п вође којп лекару могу послужити при лечењу. — Вештина ће се састојати, наравно, у томе да лекар погоди тачку на којој ти симптоми почињу бивати опаени по организам; али начело је тачно, и о њему треба водити рачуна.

УМЕТНОСТ.

Покривен оркестар. — У последње време изазива живу дебату у музичком свету нов предлог Павла Марзопа о реформи дворниц за концерте. Часопис „М и 81 К“ донео је од њега чланак, где износи нову мисао, да дворницу за концерат треба зидати сасвим по узору Вагнерова позоришта у Бајрајту, т.ј. тако, да је оркестар покривен, те свираче публика не види. Марзоп иде и даље, па предлаже, да уопште и вештак који свира или пева остане невиђен. На тај начин уклониле би се сметње које данас не допуштају да човек ужива у чистој музици. То вреди наравно само за концертну музику; а да ствар није тако чудна као што у први мах изгледа, јасно је кад се помисли да и појање у цркви на исти начин бива, а ипак може силно да утиче. Особито не би „измотавања“ појединих диригената и свирача или певача кварила утисак музике и певања; а важност овога не семе се подцењивати.

Павле Марзоп показивао је увек претањен укус за суптилности музичке технике; и крај све одлучности 2 којом брани Вагнерову теорију музике, пун је оригиналних