Srpski književni glasnik

Ре Из ШПАНИЈЕ. 935

GM“ 460 свој прилици у разна доцнија времена, грбови ишански. Ове повреде нису једине које су квариле првашњи сјај и течност украса. Има многих недотупавно извршених оправака и доправака. Над аркадом левојачког патна, једног од најлепших, подигнут је други спрат у ружном стилу ренесанса. Међутим, у овом патиу остало је неколико врата, украса у мајолици (асулехоса) од пода па до висине од близу човечијег боја, украса над вратима, стубова и сводова, који воде порекло из најстаријих времена грађења краља Педра. Њихова савршена израда, богаство у изуметку, разноликост у извођењу и чаробни. целокупни утисак побуђују нас да се дивимо њиховим простодушним творцима, тим скромним радницима који нису ни сањали колико су сами савршени у послу и колико су велики.

Од свију одаја у Алкасару, а њих има врло много, најлепша. је „одаја посланика“. Около ње находи се неколико споредних мањих одаја, одвојених стубовима и сводовима од главне. Одаја је врло висока и покривена кубетом у облику полутине неранџе, по чему се гове још и „одаја полутине неранџе“ (Уајоп де Ја medić naгапја). Неисцрино је богаство украса у овој одаји; живе боје и позлате покривају целу површину, и ретко се где види да се један украс понавља на више места. Разностручност у избору украса на симетричним местима дозвољава само мавриски стил, и даје целокупности необичну драж, која се у којем другом стилу не може да нађе, нити сме да примени. Кубе се ослања на један ред сптних стубића са шиљатим лучним сводом. Овај ред стубића многи сматрају као готски уметак, но мени се то не чини. У осталом, и ако има нечега готеког у њима, то је неумешни оправљач при оправци учинио, јер и мавриски стил има шиљати лучни свод као и готски, и он је на многим местима у Алкасару примењен. У посланичкој одаји поглавито је примењен потковичасти свод у свој својој лепоти; у осталима виђа се и он, али понајвише остале врсте мавриског сволног лука. Тако у