Srpski književni glasnik

936 Српски Књижевни ГлАСНИК.

Алкасару имамо по готову езе врсте маварских лукова: шиљатих, рецканих у више разних врети, полукружних пи потковичастих. Целокупни утисак алкасарских одаја могао би човека и да превари и да се поред њих тренутно потцени лепота Алхамбре. Али тако није. Украси Алхамбре су много емишљенији, ситнији, те према томе се много не петичу из целине. За Алкасар би могли рећи да припада времену у коме је маварека вештина почела да опада. Поједини украси, или боље да речемо украсни делови (детаљи) почињу већ да се сувише истичу из целокупности, а то се не дозвољава у маварском стилу. Он треба поред свег свог сјаја да остане скроман, танан и ситан — филигран. Даље опадање маварског стила у хришћанским рукама (мудехара) показује најбоље друга једна грађевина, коју смо споменули, а то је такозвана „Кућа Пилатова“. Њу је саградио један великаш при своме повратку из Светих Места, под пзговором да хоће да начини кућу сличну Пилатовој у Јерусалиму, у којој је Христос био суђен и мучен. Међутим је та зграда у ствари саграђена у маварском стилу и подражаван је Алкасар. Пилатова кућа у Јерусалиму, пак, била је зидана близу хиљаду година пре постанка маварског етила, у стилу и облику у коме је та зграда. Пилатова кућа још је више осакаћена примесама из ренесанса па чак и из готике но и сам Алкасар, и ако је постала доцније и зидана по једном плану. Има много писаца којима се ова смеса стилова допада, и којп налазе у њој нечега пријатног, због разноврсности и промене. Менџ се, међутим, чини да је то велика заблуда. Може се појмити и опростити ако се једна грађевина која се у току векова. зида, започне у једном стилу, продужи у другом и трећем, а заврши четвртим стилом, али никако се не да опростити ако се у исто доба, на исту грађевину примени више стилова упоредо, тако да долазе у непосредни а додир. Сваки стил захтева и други распоред маса, и | друге грађевинске састојке, па често и друго градиво; сваки стил треба да је независан.