Srpski književni glasnik

810 Српски Књижевни Гласник. поднети идућој скупштини један пројекат за градњу нових железница у дужини од десет хиљада километара. За европску Турску Хаки-паша објављује да ће се градити железница Приштина— Скадар Битољ— Јадранско море, Битољ-—Јањина, Битољ— Скопље. Врло је вероватно да ће побуна у Арбанији нагнати турску владу да што пре гради железнице кроз Арбанију. И ове године, као и лањске, турска војна управа стекла је уверење да се без железница врло тешко врши транспортовање трупа и снабдевање храном и осталим потребама у Арбанији. Тургут-паша, командант експедиције противу садање и прошле побуне у Арбанији, видео је да је до Митровице преко Скопља и од Сан-Бовани ди Медуа до Скадра какотако лако, транспортовати војску, али дубље и даље у унутрашњост врло тешко готово, немогућно.

Умирење Арбанаса још није постигнуто. Борба војске и побуњеника још траје; местимично борба је још врло озбиљна. Теренске прилике чине да су Малисори готово непобедни у својим позицијама. Држање Црне Горе знатно се изменило; енергичне мере на граници помогле су да се доведу у нормални ред црногорско-турски односи, који су у једноме тренутку били врло рђави. Са црногорске стране чињен је покушај да владар Црне Горе учини посету султану у Цариграду. Једна таква посета могла би да изравна сукоб између две државе, који је сталан предмет разговора и дискутовања у Цариграду, Петрограду, Риму и на Цетињу.

Покушај Малисора да побуни дадну карактер општега устанка у целој Арбанији није успео. Неорганизовани, Арбанаси нису могли да изведу покрет. У покушају их помаже увек врло много талијанска штампа и Гарибалдијев син. Овај последњи својим манифестима и скупљањем добровољаца по Италији, знатно отежава акцију Тургут-пашине експедиције. Талијанска влада мора да држи нарочите бродове у Јадранскоме Мору, који од Анконе до Бриндизија стално крстаре и пазе на Гарибалдинце. Талијански консули по Турској имају наредбе

ЗЕМУН

УК