Srpski književni glasnik

РГ гр гр --|. ки ·__“ ' мњ рај а = -њ

+.

Ура Ири ар Зе пина

702 Српски Књижевни Гласник.

природног, иде колико се хоће. Онолико пуст и луд сликар колико је луд и пуст Оцеплоц није могућан, јер би био отеран у лудницу; с друге стране, није могућа онако блажено тупа породица каква је породица Г. Гомоа, јер би цела била упућена у завод за идиоте. Али, у буфонерији, допуштено је радити све што вам падне на памет. Наравно, и ту има мере. „Мера“ буфонерије почиње оданде где нестаје комедије, и иде до мере одакле почињу циркуски кловнови и шаљиве пантомиме. „Генијални“ сликар Оцеплоц прелази границе те мере. Ми му допуштамо, да би портретисао Г-ђу и Г. Гомоа, да их вуче по соби и излаже разној светлости да би, тобож, наишао на тренутак када су у најлепшем изразу; допуштамо му да вршља и пали по њиховој кући да би удесио атеље како је за њега најбоље; допуштамо му да тражи да види њихову собарицу у костиму без костима, јер то је, најзад. |ешде асадепидие; допуштамо му, најзад. да оног јадног радника, кад се попео на лествице да нагрди завесе не знам каквом течношћу, држи у једном тешком ставу; јер све је то у смислу идеје која је постављена, све то има за циљ да карикира Оцеплоца као сликара. Али, кад су све комбинације исцрпљене и кад су употребљени сви модуси, требало је умети стати. До краја скоро, Тристан Бернар је врло вешто водио целу буфонерију, и смеха је било доста. На крају, кад је хтео да да још један ефекат, довевши на сцену, као љубавни пар који хоће да се узме, Луцију, кћер Г'ђеи Г. Гомоа, и Анриа, и у тај однос унео пустога Оцеплоца који, тобож, не одобрава брак, —- Тристан Бернар је покварио утисак. Јер је Оцеплоц, који је кроз целу комедију експлоатисан као сликар и коме је све било допуштено кад хоће као такав да улази у односе, овде ушао у један однос не као пуст и луд сликар, него као човек те врсте. Та последња сцена није у тону, није из истог градива, и није резултирана ранијим сценама, и то је једина мана ове врло добре буфонерије Тристана Бернара. БрАНКО ЛАЗАРЕВИЋ,

> "у Му

« С “У ј ке + + Х + | ЛА . +. % + 2 | = 5 | + # 4

до дур драфт виа Ља