Srpski književni glasnik
ЕСТЕТИЧНА ПИСМА из РИМА. 45 „оцу отаџбине“, првом краљу уједињене Италије, Виктору Емануилу [. Овим спомеником, којему је основе ударио одвећ рано преминули неимар Сакони, испунила је Италија давњашњи свој завјет да у мрамору и бронзу овјековјечи успомену народног уједињења, а то је што и рећи: најважнији догађај у италијанској историји послије пропасти римскога царства.
Наслоњен уз Капитолски Бријег, с лицем окренутим ка модерном Риму, на сама два корачаја од Форума и од Коло"сеја, овај је дивот-споменик својом мраморном гомилом заузео 185 метара у ширину, а толико отприлике у дужину. Зачелни колонат узвисио се до на осамдесет метара „небу под облаке“,
Успркос својим оријашким размјерима и античкој строгости својих линија, споменик је овај пун склада и орнаменталске хармоније. Око њега — у непосредној близини збило се неколико торњева и кубета, које је тај нови и јамачно неочекивани сусјед, бој се, толико уплашио и изненадио. Али са којегод стране вароши на њега погледате, бијели мраморни колос привлачи вам неминовно поглед својом маестатичном громадом. А кад, о западу сунца, сумрак стане да се спушта на „седмохумачку варош“, човјек који се случајно испео на Пинчову раван, не може да без чуда свога, у конгломерату разноврсних кућа и господских домова, не издвоји од свега осталог ова три велика споменика у којима је канда оваплоћена историја модерног Рима : храм Св. Петра у Ватикану, коњанички стас Јосипа Гарибалда на Јаникулу и монуменат Виктора Емануила на подножју Капитола.
Чепљући овакво тле и посматрајући оваке ствари, ч0вјека понекад обузме луда жеља да би напрасно узрастао за неколико педаља — тако се осјећа ситан и кукаван у грандиозном амбиенту што га окружује! Јер на свијету нема вароши која би могла да се с Римом такмачи, не само по улози коју је ова варош над варошима одиграла у историји човјечанства, него и по васпитној сили њених благородних споменика, који су драгоцјени сваком културном човјеку.
Кад бисте хтјели да чујете мој лични утисак пред спо: меником „оца отаџбине“, исповиједам, госпођо, да би ме ваша радозналост малко збунила. Прво и прво, цјелокупна радња није још докончана, нарочито што се тиче скулптура и крупних рељефа, што ће имати да сачињавају украсни дио спо-