Srpski sion
Бр. 5.
„СРПСКИ СИОН."
Стр. 73.
Друго смо опазили, да се у цркв. словенском јеванђелију од год. 1755. глагол прикдсатнсА слаже са локалом: ме прикасд К5ТБОСА жидове сал\лрдн-к^х ау доцнијим црквенословенским издањима слаже се са датнвом: не прикасамткосд жидоке Оал\ д р а п ч' лд ■/,. Као што се видн из старих словенских споменика,стоји локал уз глагол |1(|икдсатп сл и уз друге глаголе сроднога значења Тако у остромирову јеванђелију гласн то место : не прнкасажтћ г.о сд Н|одсм Самлрт,не\г». у асеманову: нс прнкдсш&тЋ ко сл шодсп слмдр-кнсхг, у маринском јеванђелију: не нрнкдсл1л.ттч ко г.,л нгоден сдмлринехт, у никољском: не нрнкдслттк ко се нгоден слмлрннехт.. У доцнијим пак споменицима долази датив место локала. Тако у мисалу од год. 1483. гласи то место овако: Не прнкасдгот ко ес шоден еамлрднсмк. Дакле у црквеносло-
венском јеванђелију од год. 1755. задржана је тим локалом старина, али се види и у њему саму како се та старина губи, јер већ у VI. глави од Марка у стиху 56. стоји: приклслтисА и прнкосн ;5тисд са датпвом : и л\олду!3 его, дл поне коскрилТк? ризк1 ег\у прикосн!?тсА: и елнцк! лцн приклслкјтса ел \8, спдслуЗсл. Тако и у глави XI. од Луке у стиху 46 : н слл\и един -^л\г пер СТОЛЛ-А ВЛШИЛ\% НЕ ПрИКЛСЛЕТЕСА Г. р Е ,\\ Е II Л\ '/, Треће, иада у очи, како у јеванђелијима рускословенским од Јована долази врло често реч жндокннх иа и кх жи докск(5»о зел\лк> (Јов. гл. III. 22.), докле у старим словенским јеванђелијима на свима тима местима долази реч нгоден н кћ шоде.нск.у. 1л. зсмлку , осим у глави ХУШ. у стиху 35.: еда азт. жндокннт, к.смк. Иарловци. Јован Живанови&.
&
„ТОЛЕРАНЦИЈА" У || агребачки лист ,, Нгуа1$кг {ЈсНв1ј'' донио ]е у свом 1. бр. о. г. би ^°љешку о раду СНЦШСавета, који је држао своје сједннце 10. (22) п слпједећих дана мјесеца Децембра пр. год., те у то.ј биљешци узима на нишан закључак ШСавета у ногледу „притужбе надбискуппје загребачке, што на српској иренарандији у горњем Еарловцу римока толички катихета не добива плаће". А овај закључак по „Бранику" у кратко гласи:,,. . . да не има средстава за илаћу катихете друге вјероисповијести, пошто је сриска препарандија у Карловцу школа чисто вјероисновиједна .." 0 овоме сасвим оправданом закључку ШСавета, ево како умује дописник „Нгу. 1ЈсЦ " : „М1 песето оус1је засЈа гагргау1ја1;1 1тас1е П Ш пе 1та 5гђбк1 зко15к1 5аује1 Ш и ођсе бгБбка ујегогакопзка гак1ас1а с!о51;а 5гес151:ауа га р1аси каићеСе сЈги^е ујего12роУ1е5(;1, уес пат је
ШКОЛСКОШ ПИТАБУ. с1о5(;а коп5(;а(;оуа1 ;1 бгБбки пе1о1егап1по$1 и 1от ро§1ес!и." Дакле Срби су нетолерантни, што не мају средстава да плаћају катихету друге вјеропеповијести на свом рођеном заводу, ко.ји се издржава од српских само жуљева. А дед' браћо толерантна, кажите нам, какву је плаћу од вас икада у свом животу добивао српски свештеник у Загребу, који катихизира сриску младеж у тамошњем вагаем „клоштру" ! Биједите Србе због нетолерантности. а шта да рекнемо за вас, ако и ви не вршите оно, што од Срба захтјевате? Не односе ли се на вас јеванђелске ријечи: „Врлч!3, исн,'1;лнсл сллгл" ! Нама се чини, да нисцу оних редака није толико стало до нлаће катихетине, колнко до тога, што ће ова иривашна сриска иреиарандија иостатп јавном , па к'о велн, дај да је још који пут нападнемо за времена, не би ли како унозорили вис. владу,