Srpski sion

СРПСКИ сион НЕДЕЉНИ ЛИСТ ЗА ЦРКВЕН0-ОРОСВЕТНЕ И АВТОНОМНЕ ПОТРЕБЕ СРПСКЕ ПРАВОСЛЛВНЕ МИТРОПОЛИЈЕ КЛРЛОВЛЧКЕ.

СА ВЛАГОСЛОВОМ ОВЕТОГ СИНОДА.

ВЛАСНИК : СРИСКИ ИАТРИЈАРХ ГЕОРГИЈЕ. — УРЕДНИК : САВА ИЕТРОВИЋ.

Број 27.

У НОБОМ САДУ 8. ЈУЛА 1891.

ПРЕД ИКОНОМ КРШТЕНзА ШСТОВОГ,

Год. I.

или

ЦРТИЦЛ НЗ ИКОНОГРАФИЈЕ. НАИИСАО прота Јован Вучковић, проФесор богословије.

моје теоретично разлагање можда ' би могао ко и не повјеровати. Мељ,ни се чини да је оно потпуно основано и да, бар у главноме, друкчије бити не може и не смије. Но што је за моје увјерење доста, не мора бити доста другоме. За то ћу ево још лијепо и поштено навести оно, на основу чега се створило у мени увјерење, да се спор мојих пријатеља мора ријешити на начин како сам га ја ријешио. Осим свега онога што сам о питањима овдје дотакнутим научио и читао, и што сам вазда савјесно наводио, ја сам још тражио старе иконе крштења Христовог и оиисе сшаријех икона, да на њима провјерим своје закључке и да их ироширим. Можда ће ти описи помоћи и другима да дођу до сталног увјерења, за то их овдје и стављам, бар у кратко. И то само најглавније. 42 )

и ) Морам казати да их нијесам нашао околико,колико бих <5ио желво. Виблиотека богословског завода задарског, а то је једина овдје у коју сам могао завирити, није у овом богата. Сам пак нцјесам могао куповати сва дједа, у којима бих више тога нашао. Но при свем томе држим, да је доста и ово што сам нашао.

(Свршетак.) Врло радо бих говорио о добу символичког представљања крштења Христовог, као што је н. пр. нађено на једноме саркоФагу у Риму, гдје Христос као јагње стоји у води, а друго јагње са обале ставља му ногу на главу^) али нити сам за ову периоду у иконограФији крштења Христовог сабрао довољно материјала, нити пак ово доба стоји у свезп са питањпма, која су мојн пријатељи покренули; за то прелазим преко тога. Да ли се из доба ирије Констаншина нашла која слика крштења Христовог, о томе се археолози не могу да сложе. ТТТто један прогласи за слику крштења Христовог, то други проглашује н. нр. за слику спасавања Петра из морских таласа. Тако на једној слици, из почетка II. вијека, престављен је на обали човјек у тунику одјевен, те пружа руку другоме који је у води, да му помогне изаћи, од озго пак спушта се голуб. 44 ) Вјероватно је, да је ту нрестављено крштење Христово у моменту, кад Христос излази из воде, дакле

") Кгаиз, Ор. сИ. В. II. 8. 834. '") 1Ш. 8. 832.