Srpski sion

„СРПСКИ СИОН."

В р . 7.

његовим високим црквеним положајем. Уз то је било и бојазни, да ће брак сметати тачном вршењу свештеничких дужности, којих је највише епископ имао, или да ће старање за материјалне интересе деце бити штетно за цркву. Кад је 410. године Синезије изабран за епископа птолемајидског, ставио је изреком за погодбу (примања тога достојанства) продужење брака. То доказује, да епископи на истоку у то доба у опће нису могли продужити (после хиротоније) брачни живот. Принцип безбрачја епископског могао с-е на два начина, извести: или тиме, да се сви ожењени свећеници искључе (из кандидације) за епископско достојанство, или да се онима, који га задобију, забрани продужење брака. Првим путем ударио је Јустинијан у свом законодавству, другим црква. А. Одредбе Јустинијанова законодавства. Конституције Јустинијанове од 1. марта 528. и 29. августа 531. одређују, да се само над оним изврши епископска хиротонија, који не живи са женом и нема деце, јер је епископ обвезан, да је одан место жени — цркви, место деци — православном хришћанском народу. Прекршај те одредбе има се казнити свргнућем. У б. новели поставир је, и то, као што нетачно примећује, у сугласју с канонима, ове тачке за правило: 1. Ко хоће да добије епископску хирототонију, не сме имати жене; или мора бити безбрачан, или да је имао за жену девојку, а не удовицу или распуштеницу или суложницу. 2. Не сме имати законите или незаконите деце или унучади. 8. Мора бар шест месеци нре хиротоније постати монахом или свештеником. . . . У опће епископска хиротонија не даје се ожењену свећенику. Ако се то догоди, има се свргнути и који даје хиротонију и који је прими. То се, истим речима, понавља и у новели 123. и 137. Б. Одредбе трулског сабора. Наведене одредбе Јустинијанове, као што се види, у главном се слагаху са црквенима; одступило се само у том, што се ожењени свећеници са свим искључили из епископства. Поигго је ша/.•о одређење са свим сшојало у шротмосмвљу с црквеним одредбама и иредањем, остаде и трулски сабор на становишту старих црквених прописа. Како беше ушло у обичај,

да се свећеници, изабрани за епископе, одреку полног опћења (као што се н. пр. Григорије Ниски, кадје епископом постао, раставио са женом), обичај тај у 12. и 48. трулском канону пос/гаде законом. Поводом тим, што су, особито у Африци, епископи и носле хиротоније опћење са својим женама настављали, те тим се (верни) саблажњавали, 12. канон одређује. да се свргне епископ, који то унини. Синод, позивајући се на I. Кор. X. 31 — 33., изјављује, да је далеко од тога, да укида аиостолске наредбе (јер 5. апостолски канон одређује, да ни епискони као ни остали клирици не смеју терати жене нод изговором благочешћа, Прев.), него то чини у корист спасења и напредовања хришћанског света, а у намери, да неоскврњено сачува црквено устројство. Валзамт примећује на тај канон, да је црква у време многих (случајева) обраћања у хришћанство, а с обзиром на људску слабост, и епискоиима допуштала продужење брака. У време кад је држан трулски сабор, хришћанство се толико оснажило, да је црква сматрала за умесно наредити епископима да се (од брака) уздржавају. Из текста канона, који забрањује енископима становати са својим женама, не види се јасно, да ли се од њих иште само уздржавање или развод брака. Али се канонисте одлучно изјавише за ово друго мишљење. П Матеј Г>ластар примећује, да је трулски сабор био први, који је одредио, да се новоизабрани епископ мора раставити са женом. Иравилност таковог тумачења потпуно потврђује 48. канон истога сабора: „Жена онога, који је произведен на епископско достојанство, пошто се, уз свој пристанак, разведе с' мужем, нека после његове хиротоније оде у манастир, који је далеко од столице епископове, и нека добија од епископа, што јој је за издржавање потребно. Ако се нађе да ,је достојна, нека се произведе за ђаконису." Из тога канона могу се извести три тачке, важне за црквено ираво: 1. Бракоразводни узрок иолагања монашког обета, који је важио и до трулског сабора, ироширио се обимом. 2. Сабор је даље изрекао, да не признаје ироиис Јустииијанов, т ком су ожењени свеИе/нџцн цзузети из (кандидаЦије) ежншт-