Srpski sion
Бр. 13.
„СРПСКИ СИОН."
С тр . 203.
пада. Обазримо се и посмотримо само чија, се жена, у садашње доба, иајвише цени и ноштује? Дал је то жена којег побожног и частољубивог хришћанина, код кога се жена сматра као средишна тачка породице, као нераздвојни санушик човеков и мати деце своје ? Или је то можда жена каквог дрског социјалисте, који са блудницама проводи век свој, прати их у позориште, балове и троши немилице с њима по друштвима, док међу тим жену своју код куће оставља да у јаду и тузи оплакује жалосну судбу своју? Шта хоће ти силни гласови нерегилиозности и либерализма, који на сва уста вичу на строгост хришћанске брачне везе, а шире и ироноведају еманципацију жена у социјалном смислу? Шта хоће они тиме, кад желе жене да отргну од Бога им опредељеног круга и положаја, па да их по свима могућим јавним местима, и позицијама уведу? Хоће управо тиме да их заварају, како би их лакше могли, као омаловажене и презрене понизити! У интересу је дакле самог женског нола, да свим могућим средствима поради око „шцрења н одржања хришЛансшва" и на одржању и поштовању хришћанског брака,.*
* И хришћанског брака, јер само у хришћанству и одношајима између мужа и жене, које одношаје светлост хришћанске на} т ке озарује, а нежност и ираведносг њезина питоми и негује, — нраво је и једино достојанство жене и женскиља. Само у хришћаНском браку жена бива на достојној и светлој висини свога права и положаја. А грађански брак, којим се брачна веза лишава неге и заштите хришћанског иојимања осећаја и ноштовања те везе; којим се брачна веза омогућава без благослова цркве, која је чуварица и учитељица
тога појижаља, тих осећаја и тога ноштовања, осим осталих убптачних носледица својих, носи у себи п оставља за собом и — тпкжење жене. Либерализам, по томе, који нропагира грађански орак, ка,о да, о томе не води довољна и нотребна рачуна; као да је заборавио, да пропагандом грађанскога брака војује против достојанства агенскиња, иротив права и сигуриости половиие човештва; као да нема обзира ирема вековима културе, који су залагали своје најбоље снаге за нрава и достојанство женскиња. И за то је такав либерализам у заблуди, или је сасвим неистинит. Нека буде ирво. А у заблуди је великој, јер даје шамар деветнаестом веку; јер доказује. да за њ нису прошли векови, који су женскиње нодизали из морална ропства и понижености, недостојне човека! У заблуди је великој, јер грађанским браком нотискује жену у прошлост. која је укаљана моралним дивљаштвом нрема жени. Па за то је такав либерализам и фикција и ненстнна; протест нротив либерализма; уираво профанација и карикатура либерализма. И ако је то срамота за деветнаести хришћански век, тешимо се и ми мушки. који смо хрпшћанством научени поштовати и решиектовати права и достојанство женскиња, тегаите се и ви племените женскиње, које већ очајавате за своја права, достојанство и положај у друштву, а особито у породицн; — тешимо се тиме, да %е витештво н аристокрација, хришЛанског васиитаџа чланова велнкашкс куће спасти име и част деветнаестом веку, и иобедити залутали либерализам. Хришћанство и Христова црква је с вама и на вашој странн, племенпте женскиње; онн ће победити. јер побеђују већ деветнаест векова! Хришћанство је подигло жену из ионижености и ропства; оно ће ју н одржати на висини њезиног достојанства и у поседу нрава на моралан и узвишен положај у друштву и породици, којој је она — огњиште. Не очајавајте, дакле, ни ви српске мајке! Ур.
—'АР , $ит«>--
(дТ
Б Е Л Е Ш к Е. — (Изабрани и превишБе потврђени епископ бачки г. Герман Опачи^) нроизведен је дана 19. о. м. за Архимандрита , а дана 23. о. м. отпутовао је за Беч, ради полагања пропиеане заклетве у руке Његовог Величанства. Ако не наступе какове препреке, посвећење изабраног енискона биће на Ђурђев-дан. — (Сазив сабора.) Из најиоузданијег извора дознајемо, даје Његова (Јветост преузвишени Госмодип
Патријарх Георгнје учинио надлежне кораке, да може народио-црквени сабор наш сазвати за 1. (13.) мај о. г. — (Одликовава.) Поводом свога 65-тогодишњег рођен-дана, 13. о. м., благоизволела је Његова Светост именовати у Архидијецезн пароха бачиначког јереја Јована ЈеремиИа иочасним иротојерејем а нароху белобрдском јереју Михајлу ВелендерцЛу благословпти и дозволити, да може цосити црвсни иојас, У бачкој дијецези благоизволела је Његова Све-