Srpski sion

„ОРПСКИ СИОН."

С тр . 245.

Најважнији и за вечно епасење најпотребнији догмати правоелавне вере католичанеке и апоетолеке дркве грчко-иеточне, издани на употребу омладини новоеадеке гимназије, трудом Петра Милорадовића у Хали на Сали 1765. године. Са датинског превео Симеон Араницки, протопр. капелан у Зеиуну. (Наставак).

Пишање 34. Ко је Дух свети? Одговор '34. Св. Дух је Бог вечан, Оду и Сину раван у части, слави и истога бића. „Идите дакле и научите све народе, крстећи их у име Оца и Сина и св. Духа". (Мат. гл. 28.' ст. 19) Пнтање 35. За што кажеш „Верујем у св. Духа"? Одговор 35. Јер исповедам, да то треће лице божанства исходи од Ода и да је за то истинити Бог, у кога треба засебно веровати и призивати га. Пишање 36. За што се зове „свети"? Одговор 36. Јер је .свет но бићу и извор је истините светости; и заиста све избране освећује и спасава истинптом вером у Исуса Христа. Пишање 37. Шта је исхођење светога Духа? Одговор 37. Исхођење је ириродно (битнк) својство св. Духа непо с р едно од самога Бога Ода. Пит.ање 38. Зар дакле св. Дух исходи само од Ода? Одговор 38. Заиста. Јер тако вели Господ: „А кад дође утешитељ, кога ћу вам иослати од Ода, Дух истине, ко.ји од Оца исходи, он ће сведочити за мене ц . (Јов. гл. 15. ст. 26) И апостол Павле слаже се с овим местом и вели: „Не за дела ираведна. која ми учинисмо, него по својој милости спасе нас бањом препорођења и обновљењем Духа светога, којега изли на нас обилно кроз Исуса Христа Спаситеља иашег." (Тит. гл. 3. ст. 5 и 6.) Пгтање 39. Кад, дакле, кажеш, да Дух свети исходи само од Ода, за што вели Спаситељ: „гле, ја ћу иослати на вас обећање Оп,а свога"Т Одговор 39. Треба правити разлику изме1)у ш)слаља_и исхоћењ а. Јер је послање временито шиљање, којим Син шаље Духа, као на овом месту: „И Дух шаље Сина" и као на оном: „Дух Госнодњи је на мени, тога ради ме помаза" и т. д. А исхођење је (као горе)

битно својство светог Духа, непосредно од самога Бога Оца. Пишање 40. Колико има плодова духовних, у којима треба да напредујемо? Одговор 40. Има дванаест :* 1) вера, 2) љубав 3) радост, 4) мир, 5) сношљивост (1о1егап^а), 6) предусретљивост, 7) доброта, 8) благост, 9) умереност 10) смерност, 11) трезвеност (8о1)пе1а8), 12) трпељивост (ра^епИа). Пгтање 41. Колико има дела мнлости (милосрћа)? Одговор 41. Има четрнаест, од којих су седам дела милости душевне а осталих седам дела милости телесне. Питање 42. Које су дела милости душевне? Одговор 42: 1.) Неуке поучавати. 2.) Грешнике опомињати, да се уздржавају од греха и скрену•са рђава пута. 3.) Ближњем своме добро саветовати у духовним а исго тако и у спољним честитим стварима, 1ито иду у корист ближњега. 4.) Тугу ожалошћених и потиштених блажити опоменама на трпељивост- и тако олакшавати да благодаре Богу и у својој беди. 5.) Љубити своје непријатеље и противнике и радо ираштати свакоме, ко год нас увреди речју или делом. 6.) Увреде и ненравде трпељиво подносити. 7.) Богу се молитвама обраћати за све људе без разлике, а особито за безбожнике, не би ли се просветили.** Пишање 43. Која су дела милости телесне? Одговор 43. 1.) Бринути се за сиромахе и сирочад. 1 2.) Жедне напојити. 3.) Наге заоденути. 4.) Странце примити пријатељски, по ири* Истина св. ап. Павле набраја у посл. Гал. саио 9 нлодова Духа светог (гл. 5 ст. 22 и 23), ио и остале врлиие у« ове можемо сматрати плодовима светога Духа, пошто од Њега происходе, а св. апостол не вели: само „на сих'ј »" нема закоиа, в«јћ „на такотеихч," (ст. 23); јер има и других овима сличних (Прав. исп. I д. Одг. 81). ** Увреде праштати. У. ' Гладног наранити. У.