Srpski sion
Б р . ЗГ).
„СРПСКИ СИОН."
гоотаца иадне 27. децембра. на дан се . СтеФана, тада се —- наравно — норед минејско-иедељног и редовно-недељног још јеванђеље „стагш "Р"читати има А сад о недељи пред Бо: ојављењем. Кад Божић падне у недел.у тада недеља пада 1. јануара на гдне и стагц) кдсТ/т кмиклгш"; .јеванђеља се читају у том случају овако: „вглТе, нед-клл п(нд проск'к = ш,жТ'{<их, лмркд а: и шкр'кзанТ/Л, л8ки зач. з." У овом се случају не чита јеванђеље ); наи рлдх" свакако због празника обрезања, што празнично јеванђеље искључује недељно редовно јеванђел-.е. Кад БожиК нада у понеде.љак и уторак, тада се недеља „прсд еогоаклн Г 1 М 1х ' ; празнује^ одиосно јеванђеље те недел>е чита се и опет 1. јануара, али „швр-кзашЕ" тада не пада у недељу, него у понедељак, односно у уторак. У овом се случају читају јеванђеља као и у горњем случају, кад Божић пада у недел.у. Што се овде нншта не спомиње о- јеванђељу ,,нии рлдх" — еа свим је природно, јер тога дана и није недеља. Кад Божић надне у среду, четвртак и нетак, тада друга недеља пада 5., 4. и 3. јануара; јеванђеља се читају: ,,В\'ЛТ«, прежде нед"кли |ц»д коголмшшшх, и пото/их рлдх" (Типик 5. јануар.) Кад БожиК падне у суботу. тада друга недеља пада 2, јануара; јеванђеља се читају „&\гл~н пршде нли пред когоаклн Г |{/их таже стаги>: рддх же чте/их под зачало, аш,Е не кбдггх С5ст8пки." И овде се читају јеванђеља као и напред, с том разликом, да се овде спомиње и јеванђеље ,,стагш а јеванђеље ,,нлн рлда" чита се само у том случају ,,дпј,( пе к^дстх СВст8пкн" Дакле: и у недељу ,,пред когоакл{н' П/И&'. чита се поред минејско-недељног још и редовнонедељно јеванђел.е; изузетак је у случајевима, кад недеља пред Богојављењем пада 1. јануара, и кад јеванђеље празнично искључује редовнонедељно јеванђеље; за тим кад се јеванђел.е недел.с пред богојављењем чита 1. јануара, али тогадананије недеља, те се редовно-недељио јеванђеље ни читати ие може; на послетку редовно-недељно јевађеље се не чита још и онда, када је ,,иЈст$пкл" Шта је „ЦктВпка"; У чему се она еастоји?
На то нам питање не даје никаква одговора ни тииик, а не даје нам га ни г. В. Н. у свом „Великом Типику". — 0 ,,иктВпц'к" говориКу у седмом одељку, кад будем приводио нримере; онда Ку навести, шта мислим о њој. VIII.) Под 7. јануаром наводи се .,шд-кла по нроск'кш,{нТи." Празник Богојављења „одаје се" 14. јаиуара. Од Богојављења до „«5данТа" има више од једне седмице (7 дана); према томе недеља „по проскФш^енТи" може пасти само у „пропазднство Богојављења; а никад на ,,и>дан'Та" И ако ова недел.а може насти само у ,,по» празднстко", ипак се за ову педељу наводе два случаја, односно три. Како је типик у својим одредбама гледе читања јеванђеља у недел.у „но проск , кш,енТ'и" таман и нејасан; то Ку навести одредбе минеја, ко.је су јасне. 1.) Под 7. јануаром налази се у г минеју нравило о службп на ,.сокорх Тшанна иретечи, — аш,Е сл 8 чнтса кх н/ш" Правило за јеванђеље гласи: ,,ВглТ'{ нли по кгоаклж Т и , и предтечи. Дш.е не к8детх (бстВпки, то нли рлдх чтсл1Х аплх и ВглТе под зачало. Дш,с ли же ЖстКпка кбдетх апла н ©улТа нед^кли рлдб не чтел\а." 2.) Одмах иза тога иравила налази се иравило: Л|це слбчитсд попразднстко креи1,ен1А Хртока кх нед'клк»": ту се каже: .,В\'лТе не= д>кли по проск-кш^енш: Таже стагш, а|де нл1атх: Дш,е /111 НН, рАДХ.'" 3.) Под 11. јануаром и у типику и у минеју ^"" говори се о том ,.какш кос)(одитх нла ш тарн п фарТсеи" и каже: ,,начинаетсд оукш митарА и фарТсеа Тапн8арТа кх а'|. число, кх по= празднста-к кгодкленТА " Дакле недсља Митара и Фарисеја може иасти у недсл.у „по проск г кш,енТ'п". У том случају се јеванђеља читају: , ВглТе нед'кли по проскФш^енТи таже № Л1 тари и фарТсеи". Дакле: и у недељу , ; цо проск'кш,енТи" чита се поред мннејс.ко-недељног још и јеванђеље ,.нли р-лдх"; јер и јеванђеље л(итари и фарТсеи" иије ништа друго, него јеванђеље „нли рАД'А", т ј. јеванђеље 33-Ке редовне недеље. Редовно-недељно јеваиђеље не чита се у недељу , ? по 11роск'кш,енТи" еамо онда, кад је „1џст8пка". Иоовој „отступци" биКс реч у 7. одељку.