Srpski sion

Стр. 798

.СРПСКИ СИОН 8

Бр. 49.

Т. У, стр, 460, 486. Слич. Патр. Андр1ана Указан. стр. 16). Осим тога још у крајевима бивше Кијевске Митронолије од давнина постоји обичај, да су од тпх нет просфора четири су с печатом св. крста, и пета под именом Богородичне с изображењем монограма Божје Матере [--]• Служити на једној просфори или на две и шта више на четир код нас се у оиште забрањује. Но у случају неизбежне иотребе, кад би на пример требало причестити кога на самрти, а у залихи дарова не би било, то свештеник може одслужити и на једној нросфори, јер ради та.јне Евхаристије само треба единх хл-ккх (1 Кор. X, 17), на дакле и једна само просфора (Уиор. уроки но нростран. Катихизису, Титова, ввшускг 3-и 1897 г., стр. 213). У том случају како св. агнец, тако и частаце могу бити извађене из једне и исте нросфоре, јер последње се могу вадити из крајева те исте просфоре, који остају носле вађења агнца. — Свакако, то може бити допуштено у случају особите потребе. Најбоље је, да би се избегле сличне околности, свештенику чувати у току сваке недеље неколико у залихи просфора у цркви, да се њима корисги при сваком случају и потреби. §. 74. Ако би се догодило, да се нри броју пет просфора, агнец, извађзни из једне просфоре, покаже у чему год да не одговара своме назначењу, пошто би га ваљало заменити другим, то, извадивнш агнец из друге просфоре, свештеник је дужан за тим из следеће треће просфоре извадити частицу у част Богородице, из четврте у част девет чинова, а из пете за живе и мртве. Ако би при том потребно било служити замо на три просфоре, то по вађењу из једне св. агнца, из друге ваља вадити частицу Богородичну и у част девет чинова, а из треће за живе и мртве, или пак, извадивши из друге частицу у част Богородице, а из треће у част девет чинова, остале частице може вадитп из крајева једне или друге иросфоре, како је згодније, и т. д. §. 75. Тим више, на основу свега реченога (§.§. 73, 74), свештеници не треба да се збуњују, ако не би случајем, у броју пег просфора, било просфоре тако звапе Богородичне. У таком случају Богородична част може се извадити из обичне иросфоре, као што се то свршава од иамтивека у Москви и у I

другим местима Русије и у земљама, где православни живе. §. 76. Служити на просфорама, освећенима на свеноћном бденију. не дозвољава се „по правилу црквеноме" (Вид. ОлЗжшникх пос-кд. всенофн. ед'кнТА). Но у крајњој нотреби, ако би се, на пример, осгављене ради литургије проефоре показале незгоднима за свршавање тајне, а служити би се морало пошго по то, нарочито, на пример, ако би бнло иричесника, који неопходно осећају потребу у причешћу, или би ваљало служити о великим празницзма, сред огромнога стецишга народа, и при том освећене на свеноћном бденију нросфоре биле би потнуно згодне ради свештенодјејства, то, свештеник може узети једну од њих за св. агкец, и служити по обичају. §. 77. Шго се тиче такога случаја, кад би ваљало извадити нови агнец место пређашњега, који се показао да не одговара своме назначењу, после тога, како су из осталих, налазећих се на лицу четир просфоре, извађене честипе у част Божје Матере или девет чинова, а такођер за живе и мртве, то ни у Уставу ни у пракси црквеној вадити св. агнец из тих последњих просфора ни у ком случају не одређује се. §. 78. Најпосле може бити и тако, да ио погрешци или но недостатку, могу бити предложене ради литургије просфоре без знамења; тада, аке се не може исписати на просфору знамење, свештеник може служити и на таковима. Само ради тога он је дужан на свакој просфори учинити конљем одговарајућа знамења крста и за тим остало све свршити по уставу, по обичају. Бива кад шго и тако, да по неком узроку приносе у цркву радк свршавања литургије иросфоре тек испечене, сасвим вруће. —- Кад свештеник не нађе могућности до тога времена причекати, док се оне охладе, то по древноме уставу он може извадити св. агнец и из вруће нросфоре на свом месту на нроскомидији, разрезати (или пожрети) га на 4 части по обичају, и за тим ради охлађења положити га на дискосу тако, да је знамење доле. А кад за тим буду изговорене речи: пок'кдн8к> п'кснћ покнјје , копиофе... то „овде ваља преврнути га (агнец) крстом горе, и тако почети освећења молигве" ( В; јди : ДккокскУн слбжекн. 1666 года I стр. 150)