Srpski sion

В р. 11.

С тр . 349,

(Карловачка богооловија). Но XIV. извештају карловачке богословије за 1902—3. годину, било је у све четири године уписано 105 слушалаца, и то у I. 23. у П. 31, у Ш. 29 и у IV. 22. Од тих је било из архидијецезе 38, из горњокарловачке 15, из пакрачке 5, из бачке 24, из вршачке 7, из тетишварске 16, из Вудимске —. Успех је био: припуштено испиту 94, одложило испит до идуће годпне 11, одступило од испига 9, положиди 60. Добили слабу оцену из једнога предмета 18, из два 5, из три и више 4. Добили абсолуторијум 21, од којих 11 што су ове године свршили 4. годину. Награђено тема 6, похваљено 3. Из горњег се броја на жалост види, да је из оних дијецеза, где је највећа потреба, сарасмерно мален број спрам бачке, у којој је изобиље у богогословима. Одговори уредништва. Објава- о прелазима из других вера у нашу веру не саопштавамо с тога, што ми све те прелазе сматрамо за просту шпекулацију од дотичних прелазнива, који прелазол желе нешто да иостигну. 0 овоме не треба да се варамо. Од стотину прелазника ако се нађе изузетак од .једно 5—10, који не прелазе из себичшх интереса, и у тим прелазима ми не сматрамо никакву заслугу наших свештеника. С тога смо и нротивни, да се исти прелази оба вљају с неком помпом и да се по новима величају дотични свештеници што су прелаз обавили, које, „величаније" обично сами о себи пишу. Наспоменути нам је, да је кажњиво том приликом мењати имена прелазника ; као што многи чини, пошто се промена имена може учинити само са дозволом кр. земаљске владе, односно кр. угарског министра. Г. Ж. — у С. Велите, није се могла Србија друкчије курталисати Обреновића. Е гле! А молићемо, како се Орбија 1858. курталисата Карађорђевића. Тадашњи политичари не хтедоше употребити друге — „војску" — да нрогони кнеза Александра, па ако им иснадне за руком, да се у нрвом реду они користе, а ако не исиадне да му чине овацију и изражују своју радост, што га је вечни промисао спасао од грешничке руке, него се сами изложише опасностима. Велика народна — св. андрејска — скупштина 1858. овако је учинила крај владавинп Карађорђевићевој. Она је послала кнезу Александру Карађорђевнћу овај акт: „Народна скупштина у име српског народа на данашњем састанку своме изјавила је једногласно општу жељу свога народа, да Ваша Светлост да оставку на достојанство српског књаза и да своју власт преда народној скупштини. Народна скупштина шиље Вам депутацију из своје средпне, којој и предаје овај акт да га поднесе Вашој Светлости заједно са оставком коју Ваша Светлоет нека изволи потписати. Народна скупштина нада се, да ће В. С

уважити општи глас народа свога, и ради среће, мира и спокојства отаџбине и наше и Ваше, да ћете се драговољно одрећи од књажевске власти, и као што Вам је ту власт предала народна скупштина 1842., да ћете тако и Ви светли књаже повратити данас ту власт народној скупштини, а преко ње народу". Ово је „ момачко " дело, а њега су учинили они „момци", чије груди нпсу искићене биле орденима, као што су груди народних посланика из све три странке искићене орденима краља Милана и Александра. С тога и опет остајемо при томе, да је онакво убијство краљево и министера недостојно срнских официра, као што је одвратна и данашња радост, која у осталом код мислеоних људи и нема никакве важности, јер такву је радост народ у Србији изјављивао у толико и толико иути и краљу Милану, и краљу Алесандру, па и самој Драги Луњевици. Извештачу „Србобрана ". И ако држите да сте добар полицајац, не стоји Ваша тврдња да је извештај о седници епархијеке скупштиие у Плашком (8. и 9. бр. о. л.) пнсало Његово Високопреосвештенство г. епископ Михаило. Исти је извештај у истини писао баш арави скупштинар и први — ако хоћете — комшија г. епископа, и будите уверени, да чим Ви изиђете с правим именол на среду, да ће и он изићи.

Књижевни оглас. Дао сам у штампу: ЗБОРНИК ПРОПОВЕДИ у коме су проповеди и за еве недељне дане, од друге недеље после Духова, па с-ве до недеље Закхејеве. То је управ прва књига дела, које сам намеран издати у три књиге, тако, да ће онда у томе „Зборнику" бити проповеди за све недеље, празнике и свеце кроз читаву једну годину. Основа тима проповедима увек је дотично св. Јеванђеље, које сам покушао да тумачим, у главноме, начином, шго су нам га указали св. Оци; те су дакле све т,е ироповеда скоро махом омилије, којима је главни смер, да у читаоца и слушаоца разбуде живу веру у Геспода нашега Исуса Хрисга, и да пред њих изнесу уједно и саму повест нашега искупљења и спасења. Молпм дакле нарочито браћу свештенике, да ме око пздавања ове работе изволе потпомоћи, не само претплатом од своје стране, него и прибирањем претплате из редова оних својих верних, који имају срца и смисла да читају о небесном царству, и да се разбирају за Спаситеља, који нам је речима, делом и крвљу својом указао пута ирема томз царству. Књига ће ова изнети до некнх двадесет штампаних табака повеће осмине, на доброј хартијп, и стајаће у претплати 4 К (5 динара). Адреса ми је: ВМареа!;, IV. "УасгГ и1сга 66. У Пешти јуна месеца 1903. год. Др. Бладимир Димитријеви^, парох.