Srpski tehnički list — dodatak
__Стр. 26
Ка и Ке ау исти мах и размак профила где се врши попречан транспорт.
Затим се поступа као и у претходној слици. У горњој сл. 13. престављен је случај да се прво не води рачуна о рову с горње стране а затим да сео томе води рачуна. —
Диаграм за цене транспорта.
Као год што смо могли линеарно преставити површине попречних профила и кубатуре земље исто тако можемо и цене транспорта, те да цео рад извршимо помоћу шестара и лењира.
Све формуле у којима је изложен однос између даљине и цене превоза линеарне су једначине и према томе диаграми таквих формула су праве линије а ове је врло лако конструисати. На слици престављене су линеарно формуле које је дао Сбтиа у ШИ.
Ови су диаграми врло прегледни и врло се лако конструишу за све прилике. — Код савршенијих метода транспорта, цена је функција не само даљине већ и масе коју имамо да транспортујемо јер формула има облик :
== ар
тде су а, ђ ис коефициенти срачунати према искуству
а М маса коју имамо да пренесемо. Ми би смо ана-
литичким путем имали да срачунавамо сразмерно врло у
„ОРПСКИ ТЕХНИЧКИ ЛлистТ«
Год. ХЛХ.
много бројева за даљине рецимо од 10 на 10 метара а овако имамо да срачунамо само две цене, да бисмо могли одредити две тачке оне праве коју тај израз преставља. — Кад се та престава изради још на милиметарској хартији тада можемо лако за сваку даљину преноса или да очитамо цену или да јеу шестар захватимо као дуж. Хоризонталне линије у диаграму престављају минималне цене транспорта за дотичну методу. Ови диаграми вреде за транспорт по хоризонтгли и у паду а за случај да имамо да вршимо и транспорт уз брдо треба нацртати и диаграме за додатак цена које одговарају методи транспорта, висини пењања и размери успона.
Још и данас многи практичари развијају висину пењања у хоризонталну и то махом тако, што без 06зира на успон множе дотичну висинску разлику са сталним бројем (ОзфпоН узима бр. 19). Ово не може бити тачно.
Трошкови у главном морају бити сразмерни размери отпора при вучи по усџону и по хоризонтали, Ако је дакле уу отпор по хоризонтали а 85 успон онда е м 8 отпор на успону. Дакле је вишак отпора
5 _ пако су К, трошкови транспорта по хоризонтали: К,=- а >, онда је прираштај
ђ 8 а ти | Ар Ма 51 8 - а, 8 ђ, ћ јерје!.в==ћ.
Сбиле даје ову таблиц података.
ТАБЛИЦА Ш.
аљаташтшт спрарааљишњиеагаетавилљаве ве вадеиепанашинвелили тивинжиц теми тетаии онима у и и
по шин АМ обична Ручна Коњска људска | коњска је ШТА> колица двокол двокоп. снага | снага мотива 1 П Ш а | тур Гус итал има а аеа орцик | — | ода дз - — [| _ о,0ов 0,008 | Отпорни коеф. у 0,0 == Пра 1 = ер 35 0,008 = |] 25 , ; Коеф. за трошкове вуи: ПИ па а о келије 5 12 | 14 2 45 б | ОЛИ то. 0,2 0,08 0,028 0,02 0,008 0,002 | == у метрима 10 —100 | 80—300 | 300—500 | 80—100) | 300-——2000 | за веће Најподеснија дужина пута масе од за 1 1. издизања 50000 та Пи 18 20 25 | 69—80 | 60— 80 8 Највећа низбрдица где транспорт не поскупљује | Бо == ЈЕ Па Цу Ма, | Мбо— во | З/бо —7/во и Најзгоднија дужина силажења за 1! т низ| брдице п,= — 25 35 40 100—120 | 100—120