Srpski tehnički list — dodatak

Год. ХЛХ.

моменат спољашњих сила) појављује у средини плоче | те целокупни моменат износи:

Меах == Ме -- М2 Због тога се плоче у средини граде дебље а на крајевима тање у облику рибљег трбуха. пајвећа је вертикална сила на лежишту и она износи;

| (ју ~ кад

Потребан гвоздени пресек (арматура) одређује се на следећи начин:

је оптерећење подједнако раздељено.

Условићемо да бетон на себе прима само напрезања на притисак ито у оним деловима конструкције, који су изложени притиску. а гвожђе да даје отпора целокупном истезању у деловима у којима се истезање појављује. Узећемо и овде као и,код хомогеног материјала закон пропорције и да је површина у којој силе дејствују равна. Одстојање неутралне осе од горње ивице плочине рачуна се по обр. 21. не стр. 61. стручног

дела С. Т. Л. за 1907. год. који гласи:

а

Највеће напрезање бетона на притисак рачуна се по обр. 22, који гласи:

бђ = кгр/см=

ђХо(а – Еј

а истезање у гвожђу по обрасцу 23.

бе == Ни кгр/сма пок. — 28)

К од једне плоче, која је постављена на пропуст преко целога распона, један пар точкова дејствује најнеповољније, када се точкови поставе уза саму пешачку стазу, дакле што је могуће даље од уличне подужне осовине односно од уздужне осе пропуста. Нека је нпр. ширина пута 7,0 мет. Обрачунајмо са обе стране по 1,00 м. за пешачке стазе, онда остаје за коловоз 5,0 мет. Ваља« је постављен уза саму пешачку стазу (сл. 11. Ивично напрезање, које дејствује на јединицу плочине ширине рачуна се џо обрасцу:

3 · 1,45 К = не пе] = 4165 кгр.

Сад ћемо узети, да је израчуњена вредност = Р и да овај појединачни терет Р дејствује на појас плочин од 1,00 мет. ширине.

Разуме се, да код жељезничких пропуста овакав

#) Овај образац боље је писати у овом облику: п Ке ~ 2 ба

о == и |Е Пи ши

. 4 + п Ке

- 1 долази под корени знак или не.

да не би било збрке, 1

ла ли

СРПСКИ ТЕХНИЧКИ лист

положај тергта, није могућан, јер се шине полажу симетрично према средини пропуста.

Нарочито прорачунавање ослоначких зидова са потребно је У свима

обзиром на притисак земље са стране, само онда, кад је висина Н пропуста већа.

је дебљину зида одре-

осталим случајевима довољно дити по обрасцу. 4=0,3 до 0,4

Земљишни се притисак може графички или аналитички да одреди. Код мањих је, да се трење између згмље и зида може занемарити. Код на гибног угла у == 37% приближно је земљишни притисак

пропуста допуштено

од попуњавања

а ће а земљишни притисак од насипа је: 1 Па у' ћ 4. “ Е и Е' односе се на 1,0 мет. дубине. ћ == висини зида. у == тежини земље у кгр/ма, ф' == тежини насипа „ _„

Овако упрошћена одредба земљишног притиска тим је више оправдана него да резулгат испадне неповољнији, а с друге стране и цела теорија о земљиш-

ном притиску није ни до данас потлуно објасњена.

Темељне плоче прорачунавају се као носачи на два или више ослонца са равномерно подељеним оптерећењем. Стубови представљају потпорне тачке а равномерно подељено слегање земљишта је оптерећење д. Код пропуста са два отвора имамо посла са позитивним и негативним моментима.

Бројни пример

Статички прорачун једног жељезничког пропуста са два отвора.

1.) Испитивање плоче.

(Осовина пропуста са осом жељезничког насипа образује угао од 15910". Плоча стоји управно на правац пропуста. Чист је отвор == 1,95 мет.

Узећемо сада једну пантљику плочину управну на пролуст од 1,0 мет. ширине. Даље ћемо узети, да на ову пантљику дејствује, као прелазно оптерећење, осоСа претпоставком, да се овај осовински притисак, како у подужном такои попречном правцу, раздељује под углом од 45'%, добиће се према сл. 12. и 13. као подједнако подељено прелазно оптерећење

вински притисак једне машине од 20 тона.

20000

нв = (См) 2 105. 3,35 3080 кгр/м

Стално оптерећење састоји се из сопствене тежине: насипа [1,3 — 0,15 — 0,23]. 1600 колосека средње тежине пројект. плоче

1472 кгр. на тек. м БОт Е. 560 " :, ', 3"

= 2060 кгр. на тек. м.

| ||

Укупно 2