Srpski tehnički list — dodatak
Стр. 6
отвора само су онда практични када немамо довољну конструктивну висину, у противном случају бољи су засведени пропусти.
Кад је у темељу хрђаво земљиште онда се препоручује да се темељна плоча (стопа) изради од армираног бетона. Арматуру треба тако распоредити да одговара променљивој појави напрезања на притисак и истезање. —
Дебљина плоче варира између 15 и 40 см. према томе, да ли се она употребљује за железничке или друмске пропусте са нормалним или високим насипом, Код железничких пропуста између нивелете насипа и плоче мора бити најмање 80 см. висине, а код друмских пропуста најмање 40—-50 см. За веће распоне није препоручљиво покривати пропусте обичним плочама, јер би њихова сопствена тежина била сувише велика. У таквим случајевима када се немогу градити лучни пропусти боље је узети покриваче са ребрима и отвор пропуста поделити са међу стубовима.
Продирање земљине влаге спречава се глатким цементним премазом. Исту услугу чини и изолација са асфалтом. Асфалтни премаз мора се израдитии преко горњег дела стуба. Између плоче и стубова умеће се нарочита подлога од асфалтног филца.
За изолацију се даље употребљују премази од флуата, мастикса и др. који не пропуштају воду; ипак сва ова срества могу да испуцају при покретању плоча,
пошто су чврста и прилепљују се за зид, Због тога се
за сада највише употребљује асфалтни филц, који се тешко цепа и јако је растегљив. И унутарње стране канала морају се на одговарајући начин осигурати од шкодљивог дејства посведневне воде, која садржи у себи киселине. Нарочито штетно дејствују на бетон воде са сумпоро-киселим солима (н. пр. гипс.). У свима таквим случајевима на првом месту препоручују се премази који не пропуштају воду. —
ГМ. Прорачунавање плоча.
Ред прорачунавања при пројектовању пропуста и канала покривених, обичним обострано слободно подупртим плочама следећи је:
Нека је чист отвор пропуста !'. Према распону и оптерећењу избере се дебљина плоче ћ = 15 до 40 см. Потпорни дужина плоче, која се уноси у рачун одребује се из обрасца
јр а Пак . . (в. сл. 8) за ширину лежишта плочиног узима се рт>ћ
Висина насипа нека је с (срав. сл. 9 и 10) и његова тежина == у (обично 2000 кгр/ид). Кад са у, = 2400 кгр/п' означимо и сопствену тежину армиране бетон-
ске плоче, онда ћемо изнаћи укуџно опшерећење од соистветмг тежине у кгр/т= по обрасцу
= уд-ућ
ОРСКИ ТЕХНИЧКИ ЛИСТ
Год. Х1Х
метата и према томе моменат (савијања од сопственог терета биће
Код мањих распона појединачни концентрисани терети, као покретно оптерећење, неповољније дејствује него ли подједнако подељено оптерећење од људске навале. Означимо са Р терет точка једне локомотиве или ваљка, који дејствује у средини плоче, па ћемо за моменат савијања од прелазног те-
рета добита
И
Мр 5 4
Ако узмемо према сл. 9. да се терет точка распростире по насипу до бетонске плоче у свима правцима под извесним одређеним углом « (== 45% до 609) онда је раздеона површтна од прелазног оптерећења
ен о Како се одређују количине 5 и + види се из сл, 9. Означимо са а ширину наплатка, са 10 дужину притиска од точка у см. и ако се подела терета раздељује под углом од 45", онда је: 8==10 - 290 (ва -– 20 Према овоме на јединицу површине долази прелазно оптерећење од
== == кгр' Ра ГР
Према овоме добили би за саобраћајни моменат
15
| р. Мр=7=7 Мр 5
Кад имамо довољну попречну арматуру од подесних гвожђа (увегбетповејзеп) онда се може према сл. 10 рачунати на сљед. начин, пошто је
5==10 + 2) (ако је « = 459)
> у
Моменат у средини плоче биће:
| Цио ЈЕ мр—-(21— 9
Да би се и дејство од удара точкова узело у обзир, препоручује се, да се вредност за Мр увећа за известан проценат. |
Према овоме, пошто се код слободно подупртих
Ово је оптерећење равномерно подељенс на! | плоча највећи моменат савијања (нападни моменат или